16. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej
KODY
20–23 listopada 2024

PROGRAM - OTCHŁAŃ

OTCHŁAŃ

4 Września 2020 / Piątek / 18:00

Sala Widowiskowa Centrum Kultury w Lublinie

ANONYMOUS ENSEMBLE

 

Monika ŁOPUSZYŃSKA – sopran / postać Ani Karol SKWARA – bas / postać Macieja

Aleksandra SPYRA – aktorka / postać Barbary

Piotr WĄTROBA – aktor / postać Tomasza

 

Zuzanna OSTROMĘCKA – flet

Mateusz RAJKOWSKI – klarnet, klarnet basowy

Bernard ŁASECKI – fagot

Jakub MURAS– saksofony (sopranowy, altowy, tenorowy)

Przemysław WOJCIECHOWSKI – akordeon

Kostek SZEMRAJ – gitara elektryczna

Tamara KURKIEWICZ – perkusja

Aleksandra PŁACZEK – fortepian

Judyta KLUZA – skrzypce

Gustaw KLUBCZEWSKI – altówka

Filip SPORNIAK – wiolonczela

Aleksandra OŁDAK – wizualizacje

 

Nadim HUSNI – dyrygent

Rafał RYTERSKI – Anonymous // PREMIERA NOWEJ WERSJI

 

Współpraca: Aleksandra Kaca 

 

22 września, wieczór. Tyler Clementi opuszcza swój pokój w akademiku, kupuje jedzenie ze stoiska znajdującego się na kampusie uczelni, po czym zmierza w kierunku mostu George’a Washingtona. O 20:42 zamieszcza post na Facebooku „Jumping off the gw bridge sorry”.

Historia ta ma swój początek jednak o wiele wcześniej. 19 września Tyler prosi swojego współlokatora o to, by wyszedł wieczorem. Ravi – bo tak nazywał się ów współlokator – w obawie przed złodziejami zostawia jednak włączoną kamerę internetową. Przyłapuje tym samym Clementiego na intymnej sytuacji z innym mężczyzną, a transmisję wideo udostępnia innym. Sytuacja powtarza się 21 września, jednakże tym razem Ravi zostaje zdemaskowany, gdyż Clementi zauważa post na Twitterze, w którym współlokator nawołuje do oglądania transmisji na żywo. Tylera cała sytuacja dotyka tak głęboko, że postanawia popełnić samobójstwo.

Przypadek Tylera jednakże nie jest treścią opery ANONYMOUS. Jest on tylko punktem wyjścia, z którego wywiedzione zostało całe libretto. ANONYMOUS to historia czterech postaci – Ani, Barbary, Macieja i Tomasza, – których pomimo różnic kulturowych, środowiskowych czy społecznych łączy jedna rzeczywistość wirtualna: Internet. Medium to przez każdego bohatera jest używane nieco inaczej: dla jednych to tylko środek komunikacji, dla innych przestrzeń do wyrażania siebie, a dla niektórych Internet jest rozszerzeniem rzeczywistości. W ANONYMOUS jednak postaci zapominają o ważnym fakcie – przepustowości danych, o nie mieszczeniu się komunikacji niewerbalnej w strukturze zerowo-jedynkowej.

Bohaterowie opery ANONYMOUS czują się bezkarni i anonimowi, zapominają o granicach dobrego smaku i kultury osobistej. Występuje u nich internetowy efekt odhamowania, polegający na braku odczuwania ograniczeń – hamulców charakterystycznych dla kontaktów bezpośrednich. To z kolei prowadzi ich do nieuchronnej konfrontacji ze swoją naturą.

 

ANONYMOUS ENSEMBLE

Jest to zespół wokalistów, aktorów, instrumentalistów, reżyserów dźwięku oraz dyrygenta. Składa się on w dużej mierze z muzyków, z którymi Rafał Ryterski współpracował w ciągu ostatnich kilku lat, zwłaszcza w czasie studiów. Wykonawcy wchodzący w skład zespołu specjalizują się w muzyce współczesnej lub regularnie ją wykonują.

Anonymous Ensemble został utworzony na potrzeby wykonania opery Anonymous w 2017 roku. Aktualny skład różni się nieco od pierwotnego, z racji skameralizowania składu wykonawczego dzieła Ryterskiego, jednakże większość pozostała taka sama.

 

RAFAŁ RYTERSKI

Ryterski jest absolwentem kierunku kompozycja ze specjalnością multimedialną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2017, klasa prof. Krzysztofa Baculewskiego, prof. Barbary Okoń-Makowskiej oraz Sławomira Wojciechowskiego) oraz absolwentem kierunku kompozycja klasyczna na The Royal Academy of Music w Aarhus (w klasie kompozycji Simona Steena-Andersena, Nielsa Rønsholdta oraz Julianny Hodkinson). Swoje wykształcenie poszerza również o różne kursy (program Next Generation w ramach Donaueschinger Musiktage 2016, 2017, Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadt, 2016, 2018). Sam także bywa wykładowcą, uczestnicząc w różnego rodzaju sympozjach oraz w różnego rodzaju projektach jako specjalista w zakresie kompozycji, sztuki dźwięku oraz technologii (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2016-2017; Elementi, Kraków 2017; interdyscyplinarny projekt First we feel. Then we fall. Autorstwa dr Jakuba Wróblewskiego na podstawie Finneganów Tren Jamesa Joyce’a, 2015-2016; Silence Inside autorstwa Anny Kalety-Kunert, Warszawa 2015-2016).

Aktualnie pracuje jako kompozytor oraz specjalista w zakresie psychoakustyki przy aplikacji komercyjnej Nightly, której zadaniem jest monitorowanie oraz wspomaganie snu za pomocą dźwięku oraz obrazu. Poza muzyką poważną Ryterski zajmuje się również tworzeniem elektronicznej muzyki tanecznej. Jego muzyka wykonywana jest w ramach wielu wydarzeń muzycznych, na przykład: festiwal Rewolucja Cyfrowa Muzyki (Warszawa 2015), Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadt (2018), 6. Dni Muzyki Nowej (Gdańsk 2016), Festival Licences (Paryż 2015), Warszawska Jesień (Warszawa 2016, 2017 , 2018 oraz 2019), Elementi (Kraków 2017), festiwal Kody (2018), festiwal Unsound (2019). Sam również organizuje duże imprezy muzyczne, jak na przykład koncert Atlas/Łąka (Warszawa 2015), który organizowany był wraz z Akademickim Chórem Uniwersytetu Warszawskiego. W maju 2017 roku natomiast był producentem przedstawienia operowego „Anonymous” na 4 głosy, 15 instrumentów, elektronikę oraz wizualizacje, którego również jest twórcą (przedstawienie premierę miało w Warszawie).

 

Bilety

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują wejściówki, dostępne do odbioru w kasie Centrum Kultury w Lublinie od poniedziałku do czwartku w godz. 12.00-17.00.

Skip to content