16. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej
KODY
20–23 listopada 2024

PROGRAM - O OBROTACH

O OBROTACH

2 Września 2020 / Środa / 18:00

Sala Koncertowa Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie

proMODERN – sekstet wokalny muzyki współczesnej

Marta CZARKOWSKA – sopran

Ewa PUCHALSKA – mezzosopran

Ewelina RZEZIŃSKA – mezzosopran

Aleksander REWIŃSKI – tenor

Krzysztof CHALIMONIUK – baryton

Piotr PIERON – bas

 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Marek WRONISZEWSKI – dyrygent

 

Michał BEREZA – projekcja dźwięku

 

Beata CHWEDORZEWSKA – opieka reżyserska

Jerzy KORNOWICZ – Fantomy – performance 1 / Zamówienie Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY // PREMIERA

Krzysztof PENDERECKI – Ecloga VIII

Rafał RYTERSKI – Interludium #1

Jagoda SZMYTKA – sky-me, type-me

Rafał RYTERSKI – Interludium #2

Wojciech BLECHARZ – Comfort Zone

Jerzy KORNOWICZ – Fantomy – performance 2 / Zamówienie Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY // PREMIERA

Rafał RYTERSKI – Interludium #4

Witold LUTOSŁAWSKI – Lord Tennyson Song

Rafał RYTERSKI – Interludium #5

Zygmunt KRAUZE – Copernicus – Our Planet [Kopernik – Nasza Planeta] / Zamówienie ARTE Fundacja Kultury i Edukacji na Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY // PREMIERA

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu “Kultura w sieci”.

Współpraca: ARTE Fundacja Kultury i Edukacji, Fundacja Fabryka Dźwięku, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

 

Niezwykła kolekcja świeżych brzmień i narracji w utworach najnowszych autorstwa  Jagody Szmytki  i Wojciecha Blecharza zamówionych i prezentowanych przez zespół proMODERN.  Z przypomnieniem legendarnego utworu Ecloga VIII Krzysztofa Pendereckiego w nowej wersji obsady wykonawczej i wydobyciem z mroków małej wiedzy o istnieniu takiego utworu uroczej miniatury Witolda Lutosławskiego Lord Tennyson Song.  Frapujące i rozszerzające pole dźwiękowe i skojarzenia kulturowe interludia Rafała Ryterskiego – to także zamówienie proMODERN.  Improwizowane performance Jerzego Kornowicza i muzyków orkiestry Iuventus. I „danie główne”: premiera utworu Zygmunta Krauzego Copernicus – Our Planet.  Odwołanie do indywidualnej  i zbiorowej przytomności i racjonalności  – przez cytaty z Mikołaja Kopernika i słów zaczerpnięte z tekstów porozumienia Paryskiego Szczytu Klimatycznego. Muzyka i myśl wobec globalnych zagrożeń dla  klimatu i –  to już w domyśle – innych destruktywnych działań człowieka. Kolejny ważny głos kompozytora w sprawach wspólnych.

 

proMODERN SEKSTET WOKALNY MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ

Zespół specjalizuje się w interpretacji utworów muzyki współczesnej. Prawykonał 38 utworów przede wszystkim kompozytorów polskich. Zespół powstał w 2012 roku i od tego czasu wystąpił na wielu międzynarodowych festiwalach, na scenach większości polskich filharmonii.

proMODERN zdobył pięć nagród polskiego przemysłu muzycznego Fryderyk: w 2015 roku za swoją debiutancką płytę Where are you. Pieces from Warsaw oraz w 2018 roku za drugi krążek  proMODERN shakespired, który ukazał się w grudniu 2017 roku. W 2020 roku proMODERN zdobył kolejnego Fryderyka w kategorii „Album Roku Muzyka Współczesna” za płytę Comfort zone. W 2018 roku proMODERN otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku” za kreację Stimmung K. Stockhausena podczas Festiwalu KODY w Lublinie.

POLSKA ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS IM. JERZEGO SEMKOWA

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 r. jest państwową instytucją artystyczną.

Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na artystyczny debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.

Sinfonia Iuventus współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, John Axelrod, Charles Dutoit, Nicolae Moldoveanu, Juozas Domarkas, Michaił Jurowski, Tadeusz Kozłowski. W 2018 r. Orkiestra obchodziła jubileusz dziesięciolecia działalności artystycznej, a podczas koncertu 8 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.

MAREK WRONISZEWSKI

Zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 r., początkowo jako asystent dyrygenta, następnie kierownik orkiestry.

Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski, Gabriel Chmura, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Piotr Gajewski. Współpracuje także z wieloma solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Joanna Marcinkowska.

Współpracuje z Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „za zasługi dla muzyki polskiej”.

ZYGMUNT KRAUZE

Kompozytor i pianista. Swoją twórczość dzieli na cztery kategorie: pierwsza to muzyka unistyczna inspirowana malarstwem Władysława Strzemińskiego, druga – kompozycje przestrzenne, wykonywane w specjalnie konstruowanych wnętrzach, trzecia – „muzyka o muzyce”, charakteryzująca się obecnością aluzji i cytatów, czwarta natomiast to subiektywna, głęboko ekspresyjna „muzyka powrotu do korzeni”.

Jest autorem 7 oper i ponad 100 kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych. Jako koncertujący pianista występuje na najważniejszych estradach Europy, obu Ameryk i Azji. Prowadzi kursy mistrzowskie i wykłady na uczelniach w Japonii, Korei Południowej, Chinach, USA i wielu krajach Europy.

Został odznaczony m.in. francuskim Orderem Narodowym Legii Honorowej (2007) oraz tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres (1984), a w Polsce Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2014) oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”(2010). Jest członkiem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Polskiego oraz Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnego.

JERZY KORNOWICZ

Kompozytor, pianista improwizator, pedagog, animator i działacz muzyczny, urodzony w 1959 roku w Lublinie. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie u Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego oraz w Konserwatorium Królewskim w Hadze u Louisa Andriessena.

Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny. Jego utwory ze sfery muzyki komponowanej były wykonywane w kilkudziesięciu krajach przez czołowe orkiestry, zespoły i solistów. Nagrania tych utworów ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Polskie Nagrania, Acte Préalable, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA i Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Jako kompozytor wyróżniony m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO, nominowany do nagrody Opus i nagrody Musica Nova. Inicjator powstania grupy muzyki improwizowanej Kawalerowie Błotni, z którą koncertował w wielu krajach.

Zaangażowany w tworzenie i programowanie wydarzeń muzycznych, m.in. jako komisarz Festiwalu Audio-Art w Warszawie, inicjator i koordynator cyklu koncertów „Generacje”, cyklu koncertów w szkołach warszawskich „Akademia dźwięku”, autor programu animacji muzycznej w szkołach Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie, pomysłodawca i organizator corocznych artystycznych warsztatów wolnej improwizacji pod nazwą „Ogólnopolski skup dźwięków nowych i używanych” oraz współtwórca i komisarz artystyczny Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie. W latach 2003–15 prezes Związku Kompozytorów Polskich. Inicjator rozwiązań publicznych służących społecznemu obiegowi muzyki. Współinicjator powstania Europejskiego Porozumienia Kompozytorów i Autorów w Brukseli i Stowarzyszenia Kreatywna Polska, zrzeszającego polskie środowiska twórcze i przemysły kreatywne, którego to stowarzyszenia jest prezesem.

 

 

Bilety

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują wejściówki, dostępne do odbioru w kasie Centrum Kultury w Lublinie od poniedziałku do czwartku w godz. 12.00-17.00.

Skip to content