14 Maja 2022 / Sobota / 17:00
Teatr Stary w Lublinie (ul. Jezuicka 18)
Wokół Pierrota – według „Pierrot Lunaire” Arnolda Schönberga
Interludia
Sławomir WOJCIECHOWSKI (PL)
Przywołanie
prawykonanie
Marta ŚNIADY (PL)
Zwisa jej z księżyca mój śmiech bo żyć to nie przelewki
prawykonanie
Piotr TABAKIERNIK (PL)
Inna nostalgia
prawykonanie
Joanna FRESZEL (PL) – sopran
Szymon BYWALEC (PL) – dyrygent
flow unit (PL)
Ewa LIEBCHEN – flet
Julian PAPROCKI – klarnet
Adam KOŚMIEJA – fortepian
Anna KWIATKOWSKA – skrzypce
Paweł CZARNY – altówka
Mikołaj PAŁOSZ – wiolonczela Na scenie wystąpią gościnnie uczestnicy warsztatów prowadzonych przez Sławomira Wojciechowskiego „Srebrzysty śmiech fontanny”:
Patrycja Brzozowska
Weronika Kawalerska
Łucja Anna Kurzyna
Ryta Lebiadziewicz
Bohuslav Onishchuk
Dzvenyslava Onishchuk
Iga Waszczuk
Księżycowy Pierrot (Pierrot Lunaire) Arnolda Schönberga – utwór powstały 110 lat temu, to XX- wieczna „klasyka”, która do dziś uchodzić może za „awangardę”. Ta jedna z pierwszych kompozycji utrzymanych w idiomie swobodnej atonalności zadziwia bogactwem pomysłów formalnych i fakturalnych, pomysłowością rozwiązań dostosowanych do charakteru każdego z 21 wierszy Alberta Girauda, dość swobodnie przełożonych z francuskiego na niemiecki przez Ericha Ottona Hartlebena. Tytułowy Pierrot, postać z comedii dell’arte, prowadzi w nich poprzez całą różnorodność nastrojów i obrazów: od zbrodni i bluźnierstwa do nostalgii i zadziwienia, okraszając to wszystko opisem makabrycznych figli. Taka też jest muzyka, w której ekspresjonistyczna groza przeplata się z groteską. Kto wcześniej utworu nie słyszał, nadal może poczuć się zaszokowany zastosowanym tu po raz pierwszy sposobem śpiewu, określanym mianem Sprechgesang – precyzja realizacji zapisanych wysokości nut rozmywa się tu w niestabilnej intonacji charakterystycznej dla zwykłej mowy. W zaprezentowanym dziś programie „trzy razy siedem poematów z Pierrota Lunaire” – tak brzmi podtytuł utworu – muzycznie „skomentowali” polscy kompozytorzy: Sławomir Wojciechowski, Marta Śniady i Piotr Tabakiernik. Cel tego zabiegu jest dwojaki: przede wszystkim oczywiście artystyczny, stworzenia oryginalnego programu na bazie utworu Schönberga. Ale także pomysł pierrotowego wieczoru wpisuje się w cykl przedsięwzięć Fundacji Muzycznej „Harmonie i hałasy”, w których prezentacje wybitnych dzieł współczesności łączą się z niestereotypowymi działaniami edukacyjnymi. W wykonaniach zamówionych przez Fundację utworów udział bierze młodzież szkół średnich. Każdy z „komentarzy” odnosi się do następującej po nim „siódemki” oryginału, wprowadza ich tekst (poprzez fragmenty ze znakomitego tłumaczenia Stanisława Barańczaka) oraz charakterystyczne elementy muzyczne.
Projekt Wokół Pierrota dofinansowano z funduszy EOG w ramach Działania 2. „Poprawa dostępu do kultury i sztuki”.
Partner projektu: Fundacja Harmonie i Hałasy
Wydarzenie towarzyszące 14. Festiwalowi KODY