21 Listopada 2024 / Czwartek / 20:00
Sala Widowiskowa Opery Lubelskiej, ul. Skłodowskiej 5, Lublin
Słowenia, będąca dobrze ulokowanym skrzyżowaniem Europy Środkowej, Bałkanów i Adriatyku, posiada bogatą atawistyczną topografię gór, głębokich lasów i krajobrazów krasowych, które budzą zarówno potrzebę ucieczki, jak i inspirację. Czerpiąc z tej geografii kontemplacji i energii, z kraju wcześniej pochłoniętego przez Jugosławię, a jeszcze wcześniej, sięgającego wieków wstecz, do Imperium Rzymskiego, Bizantyjskiego i Austro-Węgierskiego, słoweńskie trio Iztoka Korena, Any Kravanja i Sama Kutina stworzyło album pełen intuicyjnej transcendencji i refleksji na wyjątkowym dźwiękowym cyklu The Liquified Throne of Simplicity, który będzie, wraz z kilkoma starszymi kompozycjami, główną inspiracją dla koncertu na festiwalu Kody w Lublinie. Większość kompozycji powstała w najciemniejszych dniach pandemii Covid-19, podczas których trio przemierzało odległe części swojej ojczyzny, nawiązując swego rodzaju ponowny kontakt z otaczającą przyrodą, a jednocześnie poszukując inspiracji. Ważną motywacją było także badanie i odkrywanie coraz dłuższej listy egzotycznych instrumentów, przekształcanie znalezionych obiektów oraz konstruowanie nowych, skutecznych urządzeń, takich jak rezonatory akustyczne (zbudowane ze sprężyny i bębna ramowego). Do istniejącego już dźwiękowego zestawu wprowadzono skróconą bałkańską mandolinę/gitarę „tempura brač”, bliskowschodni bęben ramowy „daf”, instrument dęty ocarina, lutnię oraz północnoafrykański, trójstrunowy, pokryty skórą basowy „guembri” (instrument charakterystyczny dla duchowej muzyki Gnawa z Maroka). To wszystko jako wisienka/-i na torcie całej palety używanych przez Širom instrumentów, takich, jak: lira, altówka, trójstrunowe banjo, balafon, ribab i mizmar oraz tradycyjna lira korbowa.
Przeplatanie się różnorodnych podejść muzycznych, narzędzi, historii dźwięków oraz nieskrępowanej muzycznej wyobraźni i rzemiosła stanowi szeroką zasadę przewodnią tria Širom. W repertuarze Iztoka Korena, Sama Kutina i Any Kravanja znajduje się ponad tuzin instrumentów oraz co najmniej tyle samo form muzycznych, które mogą być postrzegane jako inspiracja dla charakteru tego zespołu. Jednak w swojej praktyce i doświadczeniu pozostają zakotwiczeni w procesie twórczym do tego stopnia, że unikają jedynie odtwarzania istniejących wzorców. To generuje oryginalną, stylistycznie jednolitą formę wyrazu, która oscyluje pomiędzy szeroką gamą brzmień ludowych a współczesnymi akustycznymi medytacjami w stylu rocka. Końcowy efekt to zakorzeniony, a zarazem mistyczny minimalizm. Muzyka Širom jest kontemplacyjna, ale potrafi przybrać ostrzejsze formy, bliżej jej do zespołu niż muzyki kameralnej, bliżej do ulicy niż do miejskich salonów. W ciągu ostatnich dziewięciu lat zespół wydał cztery albumy („I.” – ZARŠ 2019, „I Can Be a Clay Snapper” – Glitterbeat Records 2017, „A Universe that Roasts Blossoms for a Horse” – Glitterbeat Records 2019 oraz „The Liquified Throne of Simplicity” – Glitterbeat Records 2021) i intensywnie koncertowali po całej Europie.
Širom tworzą:
Ana Kravanja – altówka, daf, ocarina, mizmar, balafon, ribab, różne obiekty, głos.
Iztok Koren – guembri, banjo, tank drum, bęben basowy, perkusja, balafon, różne obiekty, dzwonki.
Samo Kutin – lira korbowa, tempura brač, lira, lutnia, brač, dzwonki, balafon, bęben ramowy, ocarina, rezonatory akustyczne, różne obiekty, głos.