13 Maja 2021 / Czwartek / 19:00
Sala Widowiskowa Centrum Kultury w Lublinie / ul. Peowiaków 12
Wykonawcy:
Gośka ISPHORDING – klawesyn, elektronika
Kuba KRZEWIŃSKI – live electronics
Pierre JODLOWSKI – live electronics
Program:
Hugo MORALES MURGUIA – Plektron
Cezary DUCHNOWSKI – Sequenza II
Paweł HENDRICH – Dualabilis II / prawykonanie
Pierre JODLOWSKI – Lesson in anatomy
Kuba KRZEWIŃSKI – Incorporate 2 / prawykonanie polskie
Karol NEPELSKI – Variations on global crowd
*Wydawcą utworów Pawła Hendricha jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne
RECITAL GOŚKI ISPHORDING
Recital Gośki Isphording to zestawienie najnowszych utworów kompozytorów z Polski i z zagranicy, napisanych specjalnie dla artystki. Podczas koncertu na lubelskich KODACH usłyszymy kompozycje na klawesyn solo, w ekscytującym dialogu z warstwą elektroniczną.
Wśród precyzyjnie dobranego programu znajdą się utwory znane już publiczności, ale też takie, które będzie można usłyszeć po raz pierwszy, jak np. prapremiera najnowszego dzieła Pawła Hendricha, pt. Dualabilis II czy utwór Jakuba Krzewińskiego.
Prezentowane kompozycje przedstawiają różnorodną panoramę spojrzeń na klawesyn, zaproponowaną przez każdego z kompozytorów, którzy umieszczają klawesyn w kontekście poszukiwań wykonawczych, technicznych, w tym analogowych i multimedialnych, a nawet jako medium w dyskursie politycznym.
To odważna manifestacja i futurystyczna wizja klawesynu w XXI wieku.
DUALABILIS II na klawesyn i elektronikę
łac. dualis ’podwójny’ od duo 'dwa’
późn. łac. labilis 'chwiejny, nietrwały, przemijający’
Słowo „dualizm” posiada wiele znaczeń. W filozofii jest to pogląd, według którego pewną całość tworzą dwa niesprowadzalne do siebie, przeciwstawne albo komplementarne składniki. W fizyce dualizm najczęściej odnosi się do podwójnej natury obiektów kwantowych, takich jak np. foton czy elektron. Natomiast w ontologii dualizm reprezentują ciało i duch, a w teologii – dobro i zło.
W utworze Dualabilis II dualistyczna jest relacja pomiędzy warstwą akustyczną a elektroniką, kompozycją a improwizacją. Materiał muzyczny również zestawiany jest na zasadzie odrębności i niezależności lub komplementarności. Nie tylko materia utworu ma jednak cechy dualne. Również jego forma podzielona jest na sekcje, które są między sobą spolaryzowane – stanowią swoje przeciwieństwo jako odrębne zjawiska dźwiękowe ukształtowane według odmiennych typów narracji.
Drugi człon tytułu utworu odnosi się do idei niestabilności, zmienności, przechodzenia do stanów skrajnych. W kompozycji tej bowiem większość zjawisk ewoluuje lub gwałtownie przeobraża się, przechodząc w kolejne, często skrajnie odmienne stany (dynamiczne, agogiczne, fakturalne, brzmieniowe).
GOŚKA ISPHORDING
Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie oraz Królewskie Konserwatorium w Hadze. Swoje umiejętności doskonaliła również podczas studiów mistrzowskich pod kierunkiem Annelie de Man w Konserwatorium w Amsterdamie i Elżbiety Chojnackiej w Mozarteum w Salzburgu. Współpraca z tak wielkimi autorytetami wyposażyła Isphording w całe spektrum narzędzi wykonawczych, otwierając ją przy tym na eksperymenty z brzmieniem instrumentu. Artystka specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, wykorzystując oprócz klawesynu także głos, elektronikę, wideo czy syntezator. Koncertuje solo, z zespołami kameralnymi oraz orkiestrami. Bierze również aktywny udział w projektach teatralnych i multimedialnych. Prawykonała wiele utworów współczesnej muzyki klawesynowej. Wirtuozowską grę, wrażliwość na brzmienie i pomysłowość w kreacji utworów – tak na barokowe kopie, jak współczesne wersje klawesynu – docenili najwięksi kompozytorzy i kompozytorki, pisząc utwory specjalnie dla niej. Swoje dzieła dedykowali Isphording m.in. Yannis Kyriakides, Roderik de Man, Agata Zubel, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, Theo Loevendie, Joe Cutler, Pierre Jodlowski, Hanna Kulenty, Dominik Karski, Cezary Duchnowski czy Andrzej Kwieciński. Na uwagę zasługują zwłaszcza koncerty na klawesyn i orkiestrę napisane przez Kulenty („GG Concerto”, 2009) i Kwiecińskiego („Concerto. Re Maggiore”, 2013) – oba utwory świetnie współgrają z możliwościami wykonawczymi i ekspresją artystki. Isphording brała udział w najbardziej znaczących konkursach i festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą, np. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (Polska), Huddersfield Contemporary Music Festival (Wielka Brytania), The GAIDA Festival (Litwa), Cutting Edge Festival (Wielka Brytania), Festival Internacional de Música Clásica Contemporánea de Lima (Peru), Holland Festival (Holandia). W latach 2011-2015 pełniła funkcję dyrektor artystycznej Festiwalu i Konkursu Klawesynowego i Kompozytorskiego Prix Annelie de Man w Amsterdamie; obecnie pełni rolę konsultantki. Nagrała solową płytę z polską muzyką współczesną „Per Clavicembalo Moderno” (DUX 2008), wzięła też udział w nagraniach utworów na płytach monograficznych i w wielu projektach fonograficznych. Isphording jest założycielką i członkinią zespołów The Roentgen Connection oraz Ensemble 306. Od 2014 roku jest także członkinią zespołu The Riot Ensemble (Londyn). Wykłada współczesne techniki klawesynowe w Konserwatorium w Amsterdamie, a gościnnie również w Saragossie, Wiedniu, Brukseli, Groningen oraz Poznaniu i Warszawie.
KUBA KRZEWIŃSKI
Jego twórczość oscyluje wokół zagadnienia dotyku: jako genezy dźwięku oraz sposobu jego percepcji, jako osi relacji performer-instrument oraz jako medium komunikacji społecznej. Poprzez stosowanie środków performatywnych, multimediów i odniesień taktylnych proponuje publiczności nowe sposoby kontaktu z muzyką oraz z cielesnością. Ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej, studiował kompozycję m.i.n. u Zygmunta Krauzego na Akademii Muzycznej w Łodzi, w Hochschüle für Musik w Dreźnie w klasie prof. Marka Andre oraz prof. Manosa Tzangarisa, a także w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie prof. Yannisa Kyriakidesa, a także na licznych kursach mistrzowskich. W 2018 został uznany przez culture.pl za jednego z 10 najbardziej obiecujących młodych kompozytorów młodego pokolenia w Polsce. Jego utwory wykonywali/zamawiali: MusikFabrik (DE), Garage Ensemble (DE), Kompopolex Ensemble (PL), NEMØ Ensemble (BE), Ensemble Royaal (NL), duet Kwiatkowska / Pałosz (PL) i inni. Jego utwory i instalacje były prezentowane na wielu festiwalach w Polsce, Belgii, Holandii, Niemczech, Portugalii i Chinach. Laureat nagrody Förderpreis für junge Komponisten 2019 przyznawanego przez Rząd Saksonii. Został zaproszony do wzięcia udziału w rezydencjach artystycznych: Binaural Nodar SOCCOS Residency w Vouzeli w Portugalii w 2016, LABO w Antwerpii w 2017, PointX z zespołem NEMØ Ensemble w PointX w Ghent w 2018. W 2019 nakładem Bôłt Records ukazała się płyta DVD pt. “Incorporate” z jego utworami kameralnymi. Współpracuje z artystką audiowizualną Aleksandrą Chciuk. Wspólnie stworzyli m.in.: koncert/instalację “Black of Granule” na 2 performerów, fortepian i 1 słuchacza podczas Musica Privata w Łodzi w 2016 oraz na Festiwalu Instralakcje w Warszawie w 2018 r. Z tą samą artystką współpracował przy audioperformensie “Splot-maszyna” zamówionym na otwarcie Triennale Tkaniny w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Jest autorem serii obiektów “Ameublement de musique”, które do tej pory były prezentowane w formie instalacji lub w formie koncertu w Polsce, Belgii i Holandii i Niemczech, w tym w ramach utworu zamówionego przez Ensemble MusikFabrik.
PIERRE JODLOWSKI
Kompozytor, performer i artysta multimedialny. Jego muzykę, znajdującą się na pograniczu brzmienia akustycznego i elektrycznego, cechuje głębokie nasycenie dźwiękiem zakotwiczonym w sztuce dramatycznej i realiach sceny politycznej. Twórczość kompozytorska artysty była prezentowana we Francji i za granicą, w większości miejsc poświęconych muzyce współczesnej oraz takim dziedzinom artystycznym jak taniec, teatr, sztuki wizualne i muzyka elektroniczna. Swoją twórczość rozwija w wielu obszarach: w filmie, instalacjach interaktywnych czy inscenizacjach teatralnych. Swoją muzykę definiuje jako „aktywny proces” na poziomie fizycznym [muzyczne gesty, energia i przestrzeń] oraz na poziomie psychologicznym [związek z pamięcią i wizualnym wymiarem dźwięku]. Równolegle do komponowania występuje na różnych scenach (eksperymentalnych, jazzowych, elektronicznych), solo lub z innymi artystami. Współpracował z licznymi zespołami, takimi jak: Intercontemporain, Ictus, KNM, The Ensemble Orchestral Contemporain, MusikFabrik, nowy Ensemble Moderne, Ars Nova, Proxima Centauri, Court-circuit, Ensemble Les Éléments, The Berg Orchestra, Soundinitiative, LUX: NM i wieloma solistami międzynarodowej sceny muzyki współczesnej. Dodatkowo, przy pracach i badaniach nad nowymi możliwościami instrumentami współpracuje z muzykami takimi jak Jean Geoffroy – perkusja, Cedric Jullion – flet, Wilhelm Latchoumia – fortepian, Philippe Spiesser – perkusja. Jego działania doprowadziły do nawiązania współpracy z artystami wizualnymi, w szczególności z Davidem Coste, w zakresie projektów z wideo. Pracuje również jako scenograf przy kilku projektach na skrzyżowaniu teatru, instalacji, koncertu i oratorium. Jego utwory wykonywane są w najważniejszych miejscach poświęconych współczesnej sztuce dźwiękowej we Francji, Europie, Kanadzie, Chinach, Korei, Japonii i na Tajwanie oraz w Stanach Zjednoczonych. Jego prace są publikowane przez Editions Jobert. Ponadto znalazły się na kilku wydaniach płytowych i nagraniach video dla wytwórni éOle Records, Radio France, Kaïros, Percussions de Strasbourg. Mieszka we Francji i w Polsce.
HUGO MORALES MURGUIA
W mojej twórczości kluczowa jest praca na pograniczu tradycyjnych instrumentów i przedmiotów znalezionych, technika wykonawcza i technologia oraz rozwój alternatywnych form generowania dźwięku do komponowania muzyki. Interesuje mnie podejście do tradycyjnych instrumentów jako artefaktów kulturowych i opracowywanie muzycznego wykorzystania podstawowych przedmiotów; gdzie muzyk jest postrzegany jako elastyczny multiinstrumentalista i, ogólnie, jako muzyczny performer. Po ukończeniu studiów w Centrum Badań i Studiów Muzycznych w Mexico City, przeniósł się do Holandii, aby kontynuować studia podyplomowe przy wsparciu Niderlandzkiej Organizacji Współpracy Międzynarodowej w Szkolnictwie Wyższym, Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, Prins Bernhard Cultuurfonds i Fonds Podiumkunsten. Posiada tytuł magistra na kierunku kompozycji muzycznej Królewskiego Konserwatorium w Hadze, tytuł magistra sonologii w Instytucie Sonologii w Hadze oraz tytuł doktora w Centre of Contemporary Music Practic na Uniwersytecie Brunel w Londynie. Jego muzyka była nagradzana przez stowarzyszenia i konkursy, takie jak: Mexican Music Council, International Jurgenson Competition, International Gaudeamus Music Week, SPNM Shortlisted composer, International Forum of New Music, Composition Stipend Fonds Podiumkunsten, „Grand Prize” Tokyo Experimental Festival, Iberm˙sicas , Fellow at Akademie Schloss Solitude, Willem Pijper Prijs. Jego utwory były wykonywane i zamawiane przez zespoły takie jak: The Arditti Quartet, L’Ensemble Intercontemporain, ASKO | Schoenberg, Ensemble Klang, CHROMA Ensemble, NeopercusiÛn, Liminar Ensemble, Exaudi Vocal Ensemble, Champd’action, IKTUS Percussion Quartet, Talea Ensemble, Slagwerk Den Haag, Trio G • man, Studio for New Music Ensemble, Vortex Ensemble, London Contemporary Orchestra, Ensemble MAE, Sur Plus Ensemble, Ascolta Ensemble i Continuum. Obecnie mieszka w Hadze, jest niezależnym kompozytorem i pedagogiem.
PAWEŁ HENDRICH
Paweł Hendrich urodził się w 1979 r. we Wrocławiu. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Jest także absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Hochschule für Musik w Kolonii. Utwory Pawła Hendricha były wykonywane na koncertach i festiwalach w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Hiszpanii, Portugalii, Czechach, Turcji, Estonii, Rosji, Japonii, Chinach i w USA, na Węgrzech, Malcie, Litwie, Łotwie i Słowacji. Kompozycje Pawła Hendricha były zamawiane m.in. przez: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (Ensemble Musikfabrik, Basel Sinfonietta), Deutschlandfunk (Kwartludium), Goethe-Institut, BHF-BANK Stiftung i Ensemble Modern, Miasto Wrocław (NOSPR), Instytut Polski w Madrycie (PluralEnsemble), Instytut Muzyki i Tańca, Orkiestrę Muzyki Nowej, The Forbidden City Chamber Orchestra, Narodowe Forum Muzyki (Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet), Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Kompozytorów Polskich (Pablostrom, orkest de ereprijs). Paweł Hendrich od kilkunastu lat programuje w środowisku Max. Razem z Cezarym Duchnowskim i Sławomirem Kupczakiem tworzy trio Phonos ek Mechanes wykonujące muzykę elektroakustyczną na żywo. Do tej pory zespół występował na festiwalach muzyki improwizowanej, współczesnej i elektroakustycznej oraz na koncertach w Polsce i zagranicą. Nakładem wydawnictwa DUX w 2010 r. ukazała się monograficzna płyta Pawła Hendricha Chamber Works, a w 2017 płyta Metaforma. Z kolei w 2012 r. wydana została debiutancka płyta C+- tria Phonos ek Mechanes (Bôłt Records). Ponadto utwory kompozytora ukazały się też na kilkunastu innych CD.
CEZARY DUCHNOWSKI
Kompozytor i pianista; ur. 25 lutego 1971, Elbląg. Studiował kompozycję w klasie Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był jednym z inicjatorów powstania Studia Kompozycji Komputerowej na tej uczelni, na której obecnie wykłada m.in. realizację muzyki komputerowej. Komponuje utwory kameralne, symfoniczne oraz muzykę do filmów i spektakli teatralnych. Jest twórcą projektów multimedialnych, w tym interaktywnej autorskiej opery do libretta Piotra Jaska Ogród Marty. Jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, a także innymi artystami, których pasją jest kreowanie muzyki na żywo. Wraz z Pawłem Hendrichem i Sławomirem Kupczakiem powołał do życia grupę Phonos ek Mechanes. W ramach niej uprawia szczególny rodzaj elektronicznej muzyki improwizowanej – human-electronics, gdzie komputery kontrolowane są akustycznymi instrumentami. W 1997 roku wraz z Marcinem Rupocińskim założył grupę Morphai, podejmującą artystyczne inicjatywy o profilu interdyscyplinarnym. Stypendysta Heinrich-Strobel-Stiftung des SWR e.V. we Freiburgu, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Fundacji Muzyki AUKSO oraz Ernst von Siemens Musikstiftung w Monachium. Jest laureatem wielu nagród. W 2012 roku uhonorowany został Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki elektronicznej i działalność dydaktyczną.
KAROL NEPELSKI
Kompozytor. Żywo interesuje się antropologią, a szczególnie zagadnieniami genezy i uniwersalności muzyki. W swojej twórczości nawiązuje do muzycznej twórczości kultur pierwotnych i ich muzycznych artefaktów. Eksploruje również kwestie związane z psychologicznym odbiorem dźwięku, najbardziej pierwotnymi przykładami muzycznej ekspresji człowieka, a także swoistą musica humana – fonosferą ludzkiego ciała. Pomimo ideowego sięgania do prakorzeni muzyki, nie czuje się skrępowany tradycją i sięga po nawet najbardziej zaskakujące środki w celu uzyskania pożądanej ekspresji.
*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
*Stowarzyszenie Autorów ZaiKS jest partnerem Festiwalu.
Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i będą streamingowane na stronie internetowej: www.kody-festiwal.pl oraz w KODOWYM pawilonie (Plac przed Centrum Kultury w Lublinie)
Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin
tel: + 48 (81) 466 61 67
fax: +48 81 466 61 64
e-mail: rozdroza@rozdroza.com
Kurator programowy:
Grzegorz Paluch
e-mail: g.palushkin@gmail.com
Koordynatorka produkcji:
Agata Tomasik
tel:+48 81 466 61 68
e-mail: a.tomasik@rozdroza.com
Media / Promocja:
Klaudia Olender
tel: +48 81 466 61 68
e-mail: k.olender@rozdroza.com
© Rozdroża 2024 ― wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności