23 Listopada 2024 / Sobota / 18:00
Krużganki Klasztoru oo. Dominikanów w Lublinie, ul. Złota 9
Szesnaście sonat i cztery interludia przecięte na pół. To zapisana improwizacja, która za pomocą śrub, wkrętów, kawałków plastiku i gumy eksploruje brzmienie fortepianu. Jej istotą nie jest bycie przeciwko, ale spojrzenie i wniknięcie dalej, za horyzont. Dlatego z czasem materiały i środki mogą ulec zmianie i taka będzie ta wersja Sonat i Interludiów, pogodzona. To muzyka rozpięta między Wschodem i Zachodem. Z Zachodu płynie melodia i fraza, ze Wschodu rasa i raga. Rasa to smak, aromat, esencja, raga to pragnienie i przyjemność. Sztuka indyjska działa w 9 smakach-emocjach (navarasa), są to: wesołość, zdziwienie, miłość, odwaga, gniew, strach, wstręt, smutek. Dziewiąta z nich, najważniejsza, to spokój.
Występ będzie rejestrowany na żywo przez kamery rozmieszczone wokół fortepianu, uchwycając subtelne ruchy ciała, ekspresje twarzy i interakcje z instrumentem. W czasie rzeczywistym nagrania wideo są przetwarzane i wyświetlane na kilku ekranach rozmieszczonych w przestrzeni stając się żywą częścią wizualnej narracji.
Można siedzieć, leżeć, chodzić, stać, patrzeć przez dźwięk i słyszeć przez obraz. Można do woli.
Pianistka, solistka i kameralistka oddana muzyce XX I XXI wieku, doktorka sztuki. Pedagożka z poczucia misji, z potrzeby ducha joginka. Uczyła się w Raciborzu, Rybniku, Krakowie i Kolonii.
Zdobywczyni nagrody specjalnej w X Konkursie Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach i II nagrody na 23. Concorso Luigi Nono. Laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa. Występowała m.in. na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu, w WDR, Deutschlandfunk, Universität der Künste w Berlinie, Filharmonii Lwowskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR).
Wystąpiła na wielu festiwalach: Wien Modern, Acht Brücken, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”, Sacrum Profanum, MUSICA MODERNA, Audio Art, unsound, NeoArte, TRZY-CZTE-RY. Dokonywała prawykonań utworów m.in. Andrzeja Kwiecińskiego, Artura Zagajewskiego, Cezarego Duchnowskiego, Joanny Woźny, Jarosława Płonki, Jacka Sotomskiego, Marty Śniady, Anny Sowy, Niny Fukuoki, Żanety Rydzewskiej.
Czynnie uczestniczyła w impuls Academy, EWCM, Internationale Ferienkurse für Neue Musik, Ostrava Days oraz Stockhausen-kurse Kürten, kursach zespołów Ensemble Musikfabrik, Ensemble Modern, ensemble recherche. Od 2022 r. prowadzi własną klasę fortepianu w ramach kolejnych edycji Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki dla Wykonawców w Bydgoszczy. Na co dzień prowadzi zajęcia związane z muzyką współczesną w macierzystej akademii w Krakowie.
Odkrywając na nowo muzykę polską, zetknęła się z dziełem Barbary Buczek, co w 2021 roku zaowocowało na festiwalu Sacrum Profanum premierą projektu obejmującego wszystkie utwory fortepianowe kompozytorki.
Artystka wizualna, projektantka graficzna, absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Operuje w obszarach grafiki 2D, 3D oraz ich hybrydzie, realizuje wizualizacje oraz instalacje do spektakli oraz koncertów, eksperymentując i doskonaląc umiejętności kreowania przestrzeni sparametryzowanych z silnym naciskiem na integrację ruchu z dźwiękiem.
Prace wideo można było oglądać na wydarzeniach takich jak Sacrum Profanum (Kraków), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (Warszawa), NeoArte — Syntezator Sztuki (Gdańsk), Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY (Lublin), Daegu Contemporary Music Festival (Korea Południowa), DEMO (Holandia).