3 Września 2020 / Czwartek / 18:00
Sala Czarna Centrum Kultury w Lublinie
Szabolcs ESZTÉNYI – fortepian
Hubert ZEMLER – instrumenty perkusyjne
Ryszard LATECKI – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, syntezator analogowy
Tadeusz WIELECKI – kontrabas
Andrei BACIU – fotografie
Szabolcs ESZTÉNYI, Hubert ZEMLER, Ryszard LATECKI – Lśnienie / Zamówienie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY // PREMIERA
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, ZAiKS oraz Rumuński Instytut Kultury w Warszawie.
Współpraca: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.
Utwór LŚNIENIE z cyklu Partytury Fotograficzne jest wyprawą w przestrzeń minimalistycznej, poetyckiej fotografii. Grupa improwizujących kompozytorów odnosi się do prac rumuńskiego fotografika Andreia Baciu.
Tematem wiodącym kompozycji LŚNIENIE jest światło które udaje się zobaczyć i uchwycić kamerą. Zwykle bardzo subtelne, oniryczne, mistyczne, bywa także ostre i kontrastowe. Taki też jest muzyczny utwór inspirowany blikami w ujęciach Adreia Baciu: mieni się kolorami tęczy (na wiosnę), spalonym światłem lata i rozproszonym w gąszczu traw, monochromatyczną czarno-białą zimą; światłem ledwie prześwietlającym korony drzew w starym borze, podkreślającym majestat Karpat, zatrzymanym w opuszczonym od lat wnętrzu starego rodzinnego domu…
Jakże chciałbym zobaczyć
Między kwiatami o świcie
Twarz Boga
Basho (1644-1695) tłum. Czesław Miłosz
SZABOLCS ESZTÉNYI
Pianista, improwizator, kompozytor i pedagog pochodzenia węgierskiego, który od 1969 r. mieszka w Polsce. Poza licznymi nagrodami, udziałem w międzynarodowych festiwalach i koncertach, interpretacjami muzyki klasycznej i współczesnej, artysta specjalizuje się w kreatywnej pedagogice muzyczno-wizualnej.
We współpracy z Wolną Szkołą Artystyczną w Peczu i Mistrzowskimi Kursami Wykonawstwa Muzyki Współczesnej prowadzi wykłady i warsztaty improwizacji, a jego działalność nagradzana była licznymi wyróżnieniami: „Orfeuszem” Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, doroczną nagrodą Związku Kompozytorów Polskich oraz tytułem profesora sztuk muzycznych.
HUBERT ZEMLER
Urodził się w 1980 roku w Warszawie. Perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji.
Współpracował między innymi z Felixem Kubinem (tworzą wspólnie duet CEL), Toddem Bartonem, Jonem Gibsonem, Evanem Ziporynem, Gyanem Rileyem, Johnem Tilbury, Agusti Fernandezem, Wacławem Zimplem (trio LAM), Piotrem Kurkiem (Piętnastka), Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina, Zvanai), Piotrem Bukowskim (duet Opla), zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble oraz grupą Mitch&Mitch.
RYSZARD LATECKI
Multi-instrumentalista, wynalazca półprogowej gitary – Latary, twórca wielu formacji muzycznych (zespół Laterna), współtwórca grupy Kawalerowie Błotni, aktywny szczególnie na scenach alternatywnych.
Jest autorem i wykonawcą licznych muzycznych performance’ów i instalacji, autorem Klepsydry Dźwiękowej („przesypuje” się w niej dźwięk a kolejne harmoniczne interwały odmierzają czas), Sejsmofonu (drgania Ziemi transformowane są na muzyczną formę) oraz kompletnie nowej koncepcji tworzenia muzyki – Muzyki Rewersyjnej (polega ona na odejmowaniu dźwięku – „ociosywaniu” hałasu tak, aby uzyskać muzyczną formę).
Ryszard Latecki realizuje również autorski program warsztatów pt. Dźwiękowa Przestrzeń Niewerbalna, autorski program koncertowy Partytury Fotograficzne oraz aktywnie pracuje w Wytwórni Błękitu w podziemiach kamedulskich na warszawskich Bielanach.
Nagrał i wydał (w wydawnictwie OBUH Records) kilka autorskich płyt. Za działalność w latach 80-tych na rzecz Wolnego Słowa odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (Polonia Restituta). Obecnie jest wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
TADEUSZ WIELECKI
Urodzony w 1954 roku w Warszawie, studiował kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego oraz grę na kontrabasie u Alfreda Wieczorka i Andrzeja Mysińskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego, dzięki któremu w latach 1986-87 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu Bryzgowijskim. Jako kontrabasista koncertował w wielu krajach Europy, a także w Azji i Stanach Zjednoczonych, prezentując współczesny repertuar solowy.
Uprawia również muzykę improwizowaną, grając z zespołami Kawalerowie Błotni i Laterna. W 1995 r. jego Historia bardzo prawdziwa na taśmę uzyskała drugą nagrodę (pierwszej nie przyznano) w konkursie radiowym EAR w Budapeszcie, a w 1999 Koncert à rebours na skrzypce i orkiestrę otrzymał rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Tadeusz Wielecki zajmuje się także propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną: w Polskim Radiu prowadził autorskie audycje dla dzieci i młodzieży Coś z niczego, Dźwiękowdzięki i Przeboje muzyki współczesnej. Współpracował z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i ze Stowarzyszeniem Kultury i Edukacji w Warszawie. Przewodniczył Komitetowi Artystycznemu festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej „Światowe Dni Muzyki”, który w 1992 odbywał się w Warszawie. W 2004 został zaproszony jako wykładowca na Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie.
Komponował na zamówienie tych kursów, a także Warszawskiej Jesieni, Filharmonii Poznańskiej, Polskiego Radia i Polskiej Orkiestry Radiowej, festiwalu Klangspuren w Schwaz (Austria), festiwalu Ad Libitum w Warszawie, Orkiestry Symfonicznej w Hiroszimie, Klangforum Wien, Orkiestry Muzyki Nowej w Katowicach, Towarzystwa im. Szymanowskiego, Forbidden City Chamber Orchestra w Pekinie, Plural Ensemble w Madrycie, holenderskiej orkest de ereprijs oraz dla ensemble intercontemporain, Warsztatu Muzycznego, Kwartetu Śląskiego, Kwartludium, TwoGether Duo, Polskiej Orkiestry Radiowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i innych zespołów i instytucji.
ANDREI BACIU
Andrei Baciu głęboko wierzy, że nie ma żadnej granicy pomiędzy fotografią a poezją. Sztuka fotografii, podobnie jak sztuka poezji, jest przepełniona liryzmem. Gdzieś tam, na wyższym poziomie, spotykają się, splatają i wzajemnie przenikają. Fotogralizm.
Podczas gdy sztuka, np. literatura, swoje poszukiwania opiera na słowach, czy Słowie, fotografia odkrywa sensy poprzez Światło. To przekonanie jest punktem wyjścia Andrei w jego dążeniach do ekspresji przy pomocy środków wizualnych. Zafascynowany do granic obsesji siłą z jaką sztuka fotografii staje się świadectwem tego, że “świat jest dobry ze względu na cel swojego istnienia, piękny w procesie stawania się, złożony z perspektywy swojego istnienia oraz duchowy właśnie przez swoją materialność” (Horia Bernea), robi co w jego mocy by potwierdzić zasadność tej tezy.
Andrei mieszka w Rumunii w miejscowości Moara Domneasca, w okręgu Prahova. Posiada stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literatury, pracuje w pobliskiej szkole średniej, publikował swoje zdjęcia i artykuły w rozmaitych czasopismach krajowych i zagranicznych oraz na platformach internetowych poświęconych fotografii. Jeśli będziecie kiedyś wędrować wśród wzgórz w pobliżu jego wioski, macie duże szanse go tam spotkać.
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują wejściówki, dostępne do odbioru w kasie Centrum Kultury w Lublinie od poniedziałku do czwartku w godz. 12.00-17.00.
Zapraszamy do rezerwacji bezpłatnych wejściówek na stronie Kicket.com. Ze względu na ograniczoną pojemność sal koncertowych, liczba miejsc jest ograniczona. Do zobaczenia na KODACH!
We invite you to book your free tickets on Kicket.com. Due to the limited capacity of the concert halls, the number of seats is limited. See you at CODES!