16. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej
KODY
20–23 listopada 2024

PROGRAM - SCHAAL / HORWITZ / WERNECKE: ENCOUNTER

SCHAAL / HORWITZ / WERNECKE: ENCOUNTER

12 Maja 2021 / Środa / 20:00

Pawilon KODY Plac przed Centrum Kultury w Lublinie

Wykonawcy:

Carola SCHAAL – performance, klarnet, kompozycja

Heinrich HORWITZ – performance / choreografia / dramaturgia

Rosa WERNECKE – live-video, projekt oświetlenia

 

Program:

ENCOUNTER / premiera nowej wersji

W ramach Festiwalu usłyszymy i zobaczymy solistkę idiomatycznego zespołu Decoder – Carolę Schaal w spektaklu „Encounter”. Performance wydarzy się w witrynie KODOWEGO Pawilonu umieszczonego na Placu przed Centrum Kultury w Lublinie. Poruszy on problem samotności wywołanej pandemią, potrzebą bliskości oraz egzystencjalnego lęku.

ENCOUNTER W swoim pierwszym dziele „o potrzebach” Carola Schaal i Heinrich Horwitz odważyli się podjąć próbę zakwestionowania spojrzenia publiczności. Głównym celem stało się przekroczenie czwartej ściany i możliwość dotykania się nawzajem. W czasach, gdy jest to zabronione i unikane, ciała pozostają połączone duchownie. Intelektualna walka pozwala Bonny Crude podróżować dalej, niż ciało. Podróż przez czas. Rosa Wernecke i Heinrich Horwitz pracują obecnie nad koncepcją, która pozwoli ożywić postać Amazonki. Chcą przenieść tę wojowniczą, mitologiczną postać do dnia dzisiejszego i pozwolić jej urodzić się na nowo jako cyberfeministka. Może przybierać różne formy i dawać nam siłę. Bonny Crude spotyka Amazonkę. Mity i dźwięki Amazonki. Ma z tego powstać taniec, za choreografię którego odpowiada Heinrich Horwitz. Oświetlenie zaprojektowane przez Rosę Wernecke sprawia, że przestrzeń staje się idealnym, utopijnym tłem dla podróży w czasie. Widzowie mogą oglądać wojowników z zewnątrz. W czasie 90-minutowego spektaklu okno staje się lupą, świeci jasno lub staje się na tyle ciemne, że publiczność musi podejść bardzo blisko; dwie postaci znikają w świetle i we mgle, by następnie wynurzyć się ponownie, jak dwa obrazy z ciemności. Dźwięk wydobywa się z głośników umieszczonych na szybie i jest wspomagany przez sample głosów feministek. „Encounter” [Spotkanie] zostało premierowo zaprezentowane podczas Frequenz Festival w Kilonii w październiku 2020, przy hojnym wsparciu Theaterhaus Mitte Berlin i galerii Simone Menne Kilonia.

CAROLA SCHAAL

Klarnecistka Carola Schaal urodziła się w 1982 roku w Tybindze, studiowała w Darmstadt, Düsseldorfie i Hamburgu. W 2009 roku uzyskała tytuł magistra u profesora Alexandra Bachla na Uniwersytecie Muzyki i Teatru w Hamburgu. Obecnie bierze udział w warsztatach performatywnych m.in. z Jennifer Walshe i Doris Uhlich. Szczególnie interesuje się spotkaniami nowej muzyki z pracami posiadającymi elementy performatywne. Porusza się na styku koncertu i performansu, badając granice między muzyką, instrumentem a ciałem. Jest członkiem-założycielem hamburskiego zespołu Decoder. Była stypendystką DOMS Foundation Basel, Anni Taube Foundation Hamburg, programu stypendialnego Opus XXI dla współczesnej muzyki kameralnej, ostatnio w Cité Internationale des Arts Paris i Poolhaus-Blankenese Foundation w Hamburgu. Swoją pierwszą klasę mistrzowską na klarnet poprowadziła w ramach XIV Festival Internacional de Música Contemporánea w Santiago de Chile. Od 2018 roku ściśle współpracuje z choreograf i dramaturg Heinrich Horwitz, czego wyrazem jest m.in. ich stale rozwijający się solowy projekt „Bonny Crude”. Jesienią 2020 była gościnnym artystą „MOUVOIR / Stephanie Thiersch Cologne”, kolektywu tancerzy i performerów w ramach „TANZPAKT Stadt-Land-Bund”. W projekcie „ARCHIPEL – Ein Spektakel der Vermischungen” (premiera w czerwcu 2021) autorstwa kompozytorki Brigitty Muntendorf, choreografki Stephanie Thiersch i architekta Sou Fujimoto, Carola Schaal odgrywa kluczową rolę jako performatywne ciało muzyczne.

HEINRICH HORWITZ

Heinrich Horwitz (ur. 1984*) to choreograf, reżyser i aktor* Studiowali reżyserię teatralną i choreografię w Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch Berlin i HZT Berlin. Realizowali produkcję na scenie niezależnej, w teatrach miejskich oraz współczesnej muzyce klasycznej. Ich utwory były zaproszone na Heidelberger Stückemarkt i festiwal autorski Maximierung Mensch w Trewirze. Za choreografię „Palais ideal” otrzymali nagrodę taneczno-teatralną miasta Stuttgart i Badenii-Wirtembergii. W 2017 roku wspólnie z Ballett Rossa wykonali choreografię w Operze Halle, podczas wieczoru Der Ritt der Walküren na rzecz zniesienia feminizmu. Od 2017 roku nieprzerwanie współpracują jako choreograf i dramaturg z „Decoder Ensemble” w Hamburgu oraz kompozytorami Alexandrem Schubertem, Sarah Nemtsov, Brigittą Muntendorf, Carolą Schaal i Leopoldem Hurtem. W 2018 przygotowali wieczór „Entitäten with Decoder” dla Elbphilharmonie Hamburg. Poza tym pracuje jako aktor* i performer w teatrze, filmie i telewizji. Otrzymali nagrodę Adolf-Grimme-Preis za serial telewizyjny „Bruder Esel”. Od 2016 roku współpracują z grupą performerską „The Agency”. Najnowsze prace to „Quality Time”, “Boys Space” i “Take it like a man”. Nadchodzące projekty to „Epilog: Abriss” z Andrejem Koroliovem i Ensemble Lux: “NM”, “Roses for my Funeral” z Sarah Nemtsov w Deutschlandfunk Cologne oraz “Outernational together” z Elisą Erkelenz w Radialsystem. Od 2016 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne w Schauspielschule Bühnenstudio Hamburg.

ROSA WERNECKE

Rosa Wernecke urodziła się w 1986 roku, mieszka i pracuje w Berlinie i Frankfurcie. Studiowała teatrologię stosowaną w Gießen i sztukę mediów w Kolonii. Jest współzałożycielką feministycznego kolektywu performersko-medialnego Swoosh Lieu oraz sieci Gefährliche Arbeit dla osób queer, kobiet, lesbijek, osób interpłciowych, niebinarnych i trans. Jako reżyser oświetlenia i wideo pracuje w dziedzinie performansu, tańca, instalacji i nowej muzyki, m.in. z Simone Dede Ayivi, Kathariną Pelosi, Heinrich Horwitz, Sarah Nemtsov, Rose Beermann, Ivą Sveshtarovą, LukasUnd i FuturIIKonjunktiv. W 2013 przez rok pracowała jako asystentka naukowa, specjalizując się w scenografii i dramaturgii w Instytucie Studiów Teatru, Filmu i Mediów Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem, gdzie nadzorowała projekty studiów praktycznych. Wykłada projektowanie oświetlenia i maszyn scenicznych w Instytucie Stosowanych Studiów Teatralnych w Giessen i Performance Studies w Hamburgu; prowadziła warsztaty w Stückemarkt berlińskiego Theatertreffen i Berlin Theatertreffen der Jugend. W latach 2015-2016 pracowała w dziale produkcji technicznej i wideo w Dresden Frankfurt Dance Company (dawniej: The Forsythe Company). W 2018 roku otrzymała stypendium podyplomowe „Badania artystyczne” Heskiej Akademii Teatralnej. Rok 2018 spędziła na rezydencji artystycznej w Villa Kamogawa Goethe Institute w Kioto w Japonii. Otrzymała stypendium Cultural Academy Tarabya w Stambule.

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu  pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

*Stowarzyszenie Autorów ZaiKS jest partnerem Festiwalu.

 

Bilety

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i będą streamingowane na stronie internetowej: www.kody-festiwal.pl oraz w KODOWYM pawilonie (Plac przed Centrum Kultury w Lublinie)

Skip to content