16. Festiwal Tradycji
i Awangardy Muzycznej
KODY

20–23 listopada 2024

PROGRAM - MISZK / SOKOŁOWSKI / ZEMLER / ROGIEWICZ / PĘKALA: JAGD

MISZK / SOKOŁOWSKI / ZEMLER / ROGIEWICZ / PĘKALA: JAGD

14 Maja 2021 / Piątek / 21:00

Sala Czarna Centrum Kultury w Lublinie / ul. Peowiaków 12

Wykonawcy:

Emil MISZK – trąbka

Kuba SOKOŁOWSKI – fortepian

Hubert ZEMLER – instrumenty perkusyjne

Jerzy ROGIEWICZ – instrumenty perkusyjne

Miłosz PĘKALA – instrumenty perkusyjne

 

Program:

Emil MISZK, Kuba SOKOŁOWSKI, Hubert ZEMLER, Jerzy ROGIEWICZ, Miłosz PĘKALA – JAGD (kompozycja zbiorowa) / prawykonanie

Barbara Kinga MAJEWSKA – koncepcja

 

 

JAGD

„Cztery surowe, minimalistyczne utwory korzystają z poetyki sygnałów łowieckich, jednak w ich partyturę wprowadzają stanowczą dystorsję. Trąbka, która w łowieckim rytuale ma triumfatorską funkcję, tutaj działa w rozproszeniu. Dźwięki trąbki to powidoki właściwych sygnałów, to sygnały rozcieńczone, dalekie, wytrzebione ze swojej symbolicznej roli. Ekstaza łowczego zostaje wstrzymana, teraz jawi się jako niemożliwa do spełnienia. JAGD jest zaklęciem przeciwko ekstazie. Zarazem powstrzymany łowiecki triumf nie ustępuje miejsca innemu triumfowi; ekstaza nie przeradza się w inną ekstazę. Jest pozostawiona w oddali, by dogorywała. Widać w JAGD gest odżegnania się od ekstazy jako ultymatywnej formy mocnej, stanowczej i eksplozywnej ekspresji. Odejście od niej to zwrócenie się ku miarowości i estetycznej zgrzebności i zarazem – ku medytacyjnemu wymiarowi muzyki.”

– Marcelina Obarska

EMIL MISZK

Zdobywca nagrody FRYDERYK w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album „Don’t Hesitate!” oktetu Emil Miszk & The Sonic Syndicate. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalności trąbka i Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w specjalności trąbka naturalna. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak: Markus Stockhausen, Sławek Jaskułke, Marcin Masecki czy Mitch & Mitch. Współtworzy wiele uznanych formacji na polskiej scenie muzycznej: BLED, Tomasz Chyła Quintet, Dominik Bukowski Quartet, Kamil Piotrowicz Sextet, kwartet trąbek historycznych Tubicinatores Gedanenses. Pięciokrotnie nominowany do nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Współtwórca niezależnej oficyny wydawniczej Alpaka Records.

KUBA SOKOŁOWSKI

Pianista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, do jego głównych obszarów działania należy szeroko pojęta muzyka improwizowana i współczesna klasyka. W 2019 nagrał dwie płyty dla wytwórni Bôłt Records: z prof. Szábolcsem Esztényi i Pawłem Stasiewiczem. Członek zespołu Magnolia Acoustic Quartet, z którym zrealizował dwie koncertowe płyty dla oficyny For Tune Records – album „Boozer” powstał we współpracy z Maciejem Obarą i Tomaszem Dąbrowskim. Laureat konkursów Jazz Juniors i Dolina Kreatywna. W 2014 jako trzeci Polak w historii odbył prestiżowy kurs SIM Summer Intensive w Brooklyn Conservatory of Music, gdzie pracował z Timem Bernem i Ralphem Alessim. W 2017 roku, na festiwalach Warszawska Jesień i Sacrum Profanum uczestniczył w projekcie koncertowym „Górecki-Muzyczki” pod kierunkiem artystycznym Evana Ziporyna. W 2018 roku nagrał wraz z Mikołajem Pałoszem Diabelskie Skrzypce L.Hillera na zamówienie wystawy SEPR w ZKM Karlsruhe. 2020 rok to realizacja Projektu Radical Songbook we współpracy z Ośrodkiem Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” i fundacją Automatophone. Obecnie jest wykładowcą UMFC na Wydziale Baletu i tańca.

HUBERT ZEMLER

Perkusista, improwizator, kompozytor; urodzony 8 września 1980 w Warszawie. W latach 1999–2004 studiował na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) w Warszawie. W 2009 roku w Korei Południowej zdobył brązowy medal na międzynarodowych Igrzyskach Delfickich w kategorii „perkusja solo”. Jest również cenionym interpretatorem muzyki współczesnej. W jego repertuarze są utwory kompozytorów XX i XXI wieku: „AIR” Helmuta Lechenmanna (wykonane na koncercie inauguracyjnym festiwalu Warszawska Jesień 2015 z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Alexandra Liebreicha), Steve Reich (brał udział – wraz z grupa Kwadrofinik – w pierwszym polskim wykonaniu „Music for 18 Musicians” oraz „Daniel Variations”), Terry Riley (dyrektor artystyczny wykonania utworu „In C” z okazji 81. urodzin programu drugiego Polskiego Radia), Per Nørgård, Tadeusz Wielecki, Zygmunt Krauze, Tomasz Sikorski, Cornelius Cardew, Zdzisław Piernik, Arturas Bumsteinas. Równolegle z klasyczną edukacją udzielał się w zespołach jazzowych, zgłębiał tajniki improwizacji i muzyki eksperymentalnej. Obecnie jest jednym z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu. Występuje na jednej scenie z przedstawicielami różnych nurtów muzycznych, takich jak jazz, world music , rock i blues czy muzyka improwizowana i elektroniczna. Koncertuje również jako solista prezentując własny repertuar oraz improwizacje. Materiał z solowym repertuarem Huberta Zemlera został wydany na płytach: „Moped” (LADO ABC, 2011), „Gostak & Doshes” (Bołt Records, 2014), „Pupation of Dissonance” (Bołt Records, 2016), „Melatony” (Pawlacz Perski 2017), Groove 8 (Outlines), Zemiter (wraz z Marcinem „Emiterem” Dymiterem). Ostatnim wydawnictwem Zemlera jest owoc międzypokoleniowej współpracy w wybitnym pianistą, kompozytorem i improwizatorem Szabolcsem Esztényim – album „Kreatura” (Bołt Records 2018). Współpracował między innymi z Felixem Kubinem , Piotrem Kurkiem, Jonem Gibsonem, Johnem Tilbury, Toddem Bartonem, Benem Frostem, Evanem Ziporynem, Gyanem Riley’em, Agusti Fernardezem, Szabolscem Esztényim, grupą Kwadrofonik, Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina), Raphaelem Rogińskim, Wacławem Zimplem (trio LAM), włoskim studiem muzyki eksperymentalnej „Tempo Reale”, Zespołem muzyki współczesnej „Hashtag Ensemble” oraz grupą „Mitch&Mitch”. Jest autorem muzyki do filmów: „Moloch” Szymona Kapeniaka, „Dzień Czekolady” Jacka Piotra Bławuta (praca wspólna z Karoliną Rec-Jarmulską), „Eastern” Piotra Adamskiego oraz do animacji z serii „Muzeum Utracone”: „Arrasy” 2017 i „Królewski Sen” 2018 (nominacja do nagrody Klubu Twórców Reklamy KTR z kategorii Craft Audio/Video – Use of Original Music).

JERZY ROGIEWICZ

Kompozytor, perkusista i pianista. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował u Zbigniewa Bujarskiego, Krzysztofa Pendereckiego (instrumentacja) i Magdaleny Długosz (muzyka elektroniczna). Jako instrumentalista-improwizator występował m.in. z Toshinori Kondo, Kazuhisa Uchihashi, Hannoda Taku, Davidem Thomasem, Rayem Dickatym, Wojtkiem Traczykiem, Pawłem Szamburskim, Piotrem Zabrodzkim, Tomaszem Dudą. W latach 2005–2012 współtworzył jazzowy zespół Levity – z którym nagrał trzy albumy: Levity ( LadoABC 2009), Chopin Shuffle (Universal 2010), Afternoon Delights (Lado ABC 2011). W latach 2009-2011 był perkusistą zespołu Pink Freud. Od 2010 stale współpracuje z pianistą i kompozytorem Marcinem Maseckim w licznych projektach, takich jak duet Ragtajmy, Trio Jazzowe, Jazzband Myłynarski-Masecki. Założyciel (razem z Igorem Nikiforowem) duetu Jerz Igor tworzącego autorską muzykę dla dzieci, z który wydał trzy płyty (Mała Płyta, Jerz Igor Zimą, Wyspa). W 2018 roku ukazała się jego pierwsza solowa płyta, z autorskimi aranżacjami kolęd na zestaw perkusyjny solo (Kolędy, wyd.Lado ABC 2018). Autor muzyki filmowej (m.in. Żalanasz reż. Marcin Sauter 2017,  Krew Boga reż. Bartek Konopka 2018) i teatralnej (m.in. Sienkiewicz Superstar 2017, reż. Aneta Groszyńska-Liwień ). W 2019 napisał bajkę muzyczną na dziecięce głosy solowe, chór i orkiestrę symfoniczną Król Maciuś I, na podstawie powieści Janusza Korczaka, zaadaptowaną przez Grzegorza Uzdańskiego, na zamówienie muzeum POLIN. Obecnie pracuje nad muzyką do filmu fabularnego Miasto, w reżyserii Marcina Sautera.

MIŁOSZ PĘKALA

Miłosz Pękala jest absolwentem klasy perkusji Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studiował także w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze pod okiem prof. Gerta Mortensena. Jako doktor habilitowany pracuje na stanowisku adiunkta w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2015 r., wspólnie z członkami kwartetu Kwadrofonik, otrzymał Paszport Polityki. Od wielu lat jako solista bądź kameralista bierze udział w wielu koncertach, festiwalach i różnorodnych projektach artystycznych obejmujących zarówno muzykę współczesną, rozrywkową jak i etniczną. Na co dzień współtworzy duet perkusyjny Pękala Kordylasińska Pękala, duet MIR, zespół Mitch&Mitch oraz Hob-beats Percussion Group. Jest organizatorem licznych wydarzeń o profilu naukowym.

BARBARA KINGA MAJEWSKA

Muzyk, wokalistka, performerka, publicystka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej, pedagog. Autorka interdyscyplinarnych prac badających pozamuzyczne reprezentacje śpiewu oraz strategie aktualizowania tradycji wykonawstwa muzyki głosem. Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard-Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung. Finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. Absolwentka Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Autorka Krytycznego Przewodnika po sposobach realizacji zapisu nutowego we współczesnej muzyce wokalnej (2015), manifestu Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej (2016) i Krytycznego Przewodnika po Śpiewności (2020). Występowała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Konzerthaus Berlin, NOSPR, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatrze Rozmaitości w Warszawie, CSW Zamku Ujazdowskim, Muzeum Sztuki w Łodzi, Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Muzeum Polin, Muzeum Królikarnia w Warszawie, Muzeum Narodowym w Warszawie i podczas takich festiwali jak Donaueschinger Musiktage, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Nostalgia, Malta, Słuchy, Kwartesencja, Kwadrofonik, Sanatorium Dźwięku, Musica Polonica Nova, Instalakcje, Warsaw Gallery Weekend, Klang i innych. Laureatka nagrody głównej w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. Publicystka magazynu Glissando i Muzyka w Mieście, felietonistka miesięcznika Ruch Muzyczny. Z Michałem Liberą i Konradem Smoleńskim współtworzy CODEX SUBPARTUM. Kuratoruje serię płytową TAL dla wydawnictwa Bôłt Records.

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu  pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

*Stowarzyszenie Autorów ZaiKS jest partnerem Festiwalu.

Bilety

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i będą streamingowane na stronie internetowej: www.kody-festiwal.pl oraz w KODOWYM pawilonie (Plac przed Centrum Kultury w Lublinie)

Kontakt

Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin

tel: + 48 (81) 466 61 67
fax: +48 81 466 61 64
e-mail: rozdroza@rozdroza.com

Kurator programowy:
Grzegorz Paluch
e-mail: g.palushkin@gmail.com

Koordynatorka produkcji:
Agata Tomasik
tel:
+48 81 466 61 68
e-mail:
a.tomasik@rozdroza.com

Media / Promocja:
Klaudia Olender
tel: +48 81 466 61 68
e-mail: k.olender@rozdroza.com

 

Mapa

© Rozdroża 2024 ― wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności

Organizator:

Patronat:

Mecenasi:

 

Skip to content