16. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej
KODY
20–23 listopada 2024

PROGRAM - BIT20 / OPHEIM / BERGBY – MATRE / THORESEN

BIT20 / OPHEIM / BERGBY – MATRE / THORESEN

28 Maja 2023 / Niedziela / 17:00

Klasztor oo. Dominikanów (ul. Złota 9, wejście od ul. Jezuickiej)

Ørjan MATRE – Terskelsongar / premiera polska

Lasse THORESEN – Løp, Lokk Og Linjer / premiera polska

 

Wykonawcy:

  • BIT20 Ensemble
  • Ingela ØIEN – flet
  • Hege SELLEVÅG – obój
  • Håkon NILSEN – klarnet
  • James LASSEN – fagot
  • Danilo KADOVIC – róg
  • Jon BEHNCKE – trąbka
  • Grethe W. TONHEIM – puzon
  • Owen WEAVER – perkusja
  • Trond Jarle MADSEN – perkusja
  • Johannes WIK – harfa
  • Jutta MORGENSTERN – skrzypce 1
  • Martin Phillip SHULTZ – skrzypce 2
  • Liene KLAVA – altówka
  • Agnese RUGEVICA – wiolonczela
  • Callum Hay JENNINGS – kontrabas
  • Thorolf THUESTAD – projekt dźwięku
  • Berit OPHEIM – solistka
  • Ingar BERGBY – Dyrygent

Dyrektor artystyczny BIT20 Ensemble: Trond MADSEN
Dyrektor Generalny: Stig RASMUSSEN
Producent: Kjetil FLUGE
Asystentka producenta: Elén Amalie LEIREN
PR-owiec: Åsa OSMUNDSEN OPEDAL

 

Program:

Ørjan MATRE – Terskelsongar („Pieśni przejścia”)
Terskelsonger został napisany dla BIT20 Ensemble i ludowej śpiewaczki Unni Løvlid. Utwór oparty jest na czterech norweskich melodiach ludowych, związanych ze śmiercią. Tytuł odnosi się do śmierci jako ostatecznego progu, ale także do utworu francuskiego kompozytora Gérarda Griseya „Quatre chants pour franchir le seuil” (Cztery pieśni o przekraczaniu progu).

Lasse THORESEN – Løp, Lokk og Linjer (2001-2003)
Løp, lokk og linjer – Chases, Cattle Calls and Charts – to suita w pięciu częściach, na śpiewaka tradycyjnego i sinfoniettę. Trzy części miały swoją premierę na Ultima Festival w 2002, a utwór w całości został wykonany po raz pierwszy na Autunnale Festival, w tym samym roku. Solistką była Berit Opheim. Kompozytor tworzył dla niej przez ponad dziesięć lat; m.im. właśnie mija dziesięć lat od wykonania przez nią kilku jego Pieśni sakralnych w Salle Olivier Messiaen. Berit Opheim w unikalny sposób łączy norweskie wyczucie niuansów tonalnych i ornamentyki z wymaganiami muzyki klasycznej w zakresie precyzji, znajomości notacji muzycznej i projekcji głosu.

Ørjan MATRE (1979) – kompozytor

Studiował kompozycję w Norweskiej Akademii Muzycznej u Bjørna Kruse, Lasse Thoresena, Olava Antona Thommessena i Henrika Hellsteniusa. Był kompozytorem-rezydentem Kristiansand Symphony Orchestra w sezonach 2006-2008, a w sezonie 2012-2013 został wybrany przez Oslo Philharmonic Orchestra na ich głównego kompozytora.

Jest uznany za odrębny głos w muzyce norweskiej i otrzymał wysokiej rangi zamówienia od czołowych wykonawców, zespołów i orkiestr.

Matre należy do pokolenia norweskich kompozytorów, którzy na początku swojej kariery eksplorowali i realizowali format dużej orkiestry. W swojej przełomowej kompozycji „Fourminiatures na orkiestrę” Matre w elegancki sposób odnosi się do kontrastu pomiędzy orkiestrą a silną tradycją miniatury w krótkiej historii norweskiej muzyki artystycznej.

Jednocześnie Matre wielokrotnie wystawiał na próbę swoje umiejętności kompozytorskie, stosując finezyjną fakturę i ryzykowne instrumentarium, lub wprowadzając cytaty, instrumenty i techniki gry, które podważają ustalone muzyczne prekoncepcje. Jego skrupulatne podejście zaowocowało wieloma wykonaniami i uznaniem międzynarodowej publiczności.

 

Lasse THORESEN (1949) – kompozytor

Lasse Thoresen jest profesorem kompozycji w Norweskiej Państwowej Akademii Muzycznej, gdzie od 1975 roku wykłada kompozycję, muzykę elektroakustyczną i sonologię. Wiele jego utworów zyskało szerokie uznanie zarówno w Norwegii, jak i na świecie. Sinfonietta BIT20 Ensemble wykonała jego „Løp, Lokk og Linjer” podczas kilku zagranicznych tras koncertowych, a Nordic Voices regularnie wykonuje jego muzykę podczas swoich tournée.

 

Berit OPHEIM (1967) – solistka

Berit Opheim jest jedną z najbardziej lubianych norweskich śpiewaczek tradycyjnych. Z ciekawym podejściem do muzyki, nieustannie podąża w kierunku nowych form wyrazu w muzyce średniowiecznej, współczesnej i improwizowanej. Wielu słuchaczy upodobało sobie Opheim ze względu na jej muzyczną wszechstronność i chęć eksplorowania różnych gatunków. Karierę rozpoczęła pod koniec lat 80. i jest znana ze swojej ciepłej prezencji scenicznej i głosu. Utwór „Løp, lokk. og linjar” został napisany specjalnie dla Berit Opheim.

 

Ingar BERGBY (1964) – dyrygent

Ingar Bergby to jeden z czołowych norweskich dyrygentów, mający na swoim koncie wiele osiągnięć w zakresie muzyki klasycznej, operowej, współczesnej i crossover. Wyróżnił się jako artysta z mocą kształtowania idei i z wielkim oddaniem swojej pracy.

Ingar Heine Bergby urodził się 4 lutego 1964 roku w Sarpsborg, w rodzinie muzyków. Jest wykształconym klarnecistą u profesora Richarda Kjelstrupa w Norweskiej Akademii Muzycznej. Później Bergby studiował w tym samym miejscu dyrygenturę orkiestrową u profesora Karstena Andersena, a w Akademii Sibeliusa u Jormy Panuli. Dyplom z dyrygentury orkiestrowej uzyskał w 1991 roku.

 

BIT20 Ensemble

BIT20 Ensemble to wielokrotnie nagradzana orkiestra sinfonietta z siedzibą w Bergen w Norwegii, która została założona w 1989 roku. Ich flagowe nagrania z kompozytorami takimi jak Arne Nordheim, Vinko Globokar i György Ligeti pozowliły mu osiągnąć międzynarodowe uznanie. Zespół zdobył norweską nagrodę Grammy w 2020 roku za „The Exotica Album” kompozytora Øyvinda Torvunda. BIT20 Ensemble wykonuje szeroki repertuar muzyki współczesnej na wielu różnych arenach; zespół jest nośnikiem tradycji muzycznych ostatnich dekad. Ich ambicją jest prezentowanie najbardziej śmiałych pomysłów w muzyce współczesnej i dokumentowanie jej bogatej historii. Nieustannie starają się analizować sposób prezentacji muzyki, którą kochają.

 

Trond MADSEN – dyrektor artystyczny BIT20 Ensemble

Trond Madsen jest odpowiedzialny za BIT20 Ensemble od marca 2018 roku i jest dyrektorem artystycznym zespołu przez cały rok 2023. Swoją profesjonalną karierę dyrygencką rozpoczął w 2012 roku, gdy został mianowany asystentem dyrygenta i doradcą artystycznym Baldura Brönnimana i BIT20 Ensemble. Stanowisko to zajmował do końca 2015 roku. Wcześniej miał długą i zróżnicowaną karierę jako profesjonalny muzyk. Od 2012 cieszy się szeroki uznaniem jako dyrygent, muzyk i twórca. Jego doświadczenie jako artysty obejmuje szeroki zakres repertuaru i gatunków.

 

 

Koncert zespołu BIT20 dofinansowano z funduszy EOG w ramach Działania 2. „Poprawa dostępu do kultury i sztuki”

Bilety

Wstęp wolny. Obowiązują wejściówki.

Skip to content