16. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej
KODY
20–23 listopada 2024

PROGRAM - J „MO’ONG” SANTOSO PRIBADI (ID)

J „MO’ONG” SANTOSO PRIBADI (ID)

22 Listopada 2024 / Piątek / 22:30

Sala Czarna w Galerii Labirynt, ul. Popiełuszki 5

SOLO

Mo’ong podchodzi do dekolonizacji swojej praktyki muzycznej poprzez introspektywną analizę różnorodnych tradycji muzycznych, które nosi w sobie – od nowoczesnej muzyki zachodniej po dźwięki przodków z jawajskiego gamelanu. Ta samoanaliza skłania go do interakcji z otaczającym go środowiskiem, gdzie zbiera znalezione przedmioty i bada ich ukryte właściwości akustyczne. Poprzez intuicyjny proces strojenia przekształca te dźwięki w innowacyjne kompozycje. Centralnym elementem praktyki Mo’onga jest odrzucenie konwencjonalnych ram, pozwalając przedmiotom rezonować w ich najczystszej formie. Ominięcie formalnych struktur swojego muzycznego wykształcenia pozwala Mo’ongowi traktować te obiekty nie tylko jako instrumenty, ale jako autonomiczne podmioty dźwiękowe, z których każdy ma swój własny głos i tożsamość w kompozycji.

J „MO’ONG” SANTOSO PRIBADI

Urodzony w Bangkoku, wychowany na Jawie, Johanes „Mo’ong” Santoso Pribadi jest eksperymentalnym kompozytorem i twórcą instrumentów. Jego głównym obszarem zainteresowań jest muzyka Nusantary, czyli muzyka Indonezji.

Mo’ong rozpoczął studia od muzyki klasycznej zachodniej, specjalizując się w grze na kontrabasie, ale szybko wrócił do swoich korzeni, aby zgłębiać mądrość jawajskiego folkloru. Kontynuował studia magisterskie w zakresie sztuki na Indonezyjskim Instytucie Sztuki w Surakarcie, gdzie uzyskał tytuł magistra w dziedzinie kompozycji muzycznej pod kierunkiem kompozytora Rahayu Supanggaha. W 2015 roku został wybrany jako młody, wschodzący kompozytor na IRC+ (International Rostrum of Composer).

Mo’ong brał udział w wielu krajowych i międzynarodowych projektach tworząc w różnych gatunkach muzycznych, a także w interdyscyplinarnych projektach związanych z nowoczesnym tańcem, teatrem, współczesnym teatrem lalek, sztuką instalacyjną i performansem. W 2015 roku zainicjował projekt „Limbah Berbunyi”, w ramach którego tworzył i komponował instrumenty muzyczne z znalezionych przedmiotów lub śmieci. Kolejnym niedawnym projektem jest „Raja Kirik”, eksperymentalny duet zgłębiający temat wojny w czasie holenderskiej okupacji Indonezji. Mo’ong pracował również jako projektant dźwięku. Napisał też muzykę do kilku niezależnych filmów.

Skip to content