21 Listopada 2024 / Czwartek / 19:00
Sala Widowiskowa Opery Lubelskiej, ul. Skłodowskiej 5, Lublin
„To są po prostu chicagowskie oberki!” – taka była pierwsza moja myśl, gdy usłyszałem składankę „Bangs & Works” – płytę, która po raz pierwszy prezentowała styl „footwork” globalnemu słuchaczowi. Moją uwagę przykuła przede wszystkim trójkowa, synkopowana rytmika, oparta na kultowych brzmieniach automatu perkusyjnego Roland TR-808. Rytmy trójdzielne od dawna pozostają główną osią moich muzycznych poszukiwań, a zderzenie tej archaicznej, typowo polskiej formy muzycznej z undergroundową swobodą elektronicznego brzmienia czarnych przedmieść Chicago wydało mi się estetycznym strzałem w dziesiątkę. Jako antropolog-fantasta wyobraziłem sobie również, że obecność rytmu trójkowego właśnie w Chicago – największym skupisku polskiej Polonii w USA – nie jest czystym przypadkiem, lecz wynikiem spotkania naszej, rodzimej tradycji muzycznej z wrażliwością muzyczną czarnej społeczności Stanów Zjednoczonych. Zastrzegając od razu, że hipoteza ta była i jest wyłącznie moim muzycznym marzeniem, nieopartym o jakiekolwiek naukowe doniesienia, uważam, że niezależnie od faktycznych „praźródeł” tego fascynującego zjawiska, jakim jest footwork, nie sposób nie zauważyć pewnych analogii między nim a polską tradycją oberkową. W obu przypadkach jest to muzyka przeznaczona nie tyle do słuchania, ile do tańca, jest tworzona po to, by stawiać muzyczne i rytmiczne wyzwania tancerzom, którzy mogą skonfrontować swoje umiejętności podczas wspólnej zabawy, gdzie nieodłącznym elementem jest rywalizacja: na polskiej wsi są to tradycyjne bitwy wiejskich kapel, a w Chicago – bitwy footworkowe w undergroundowych klubach. Tak w oberkach, jak i w footworku na pierwszy plan wysuwa się poczucie wspólnoty, energii i ekscytacji, budowane w oparciu o taniec, którym towarzyszy charakterystyczna, trójkowa pulsacja.
Dlatego też prezentowana przeze mnie suita footberkowa „Daleko w Chicago” to w zamierzeniu wyobrażona muzyczna podróż przez czas i przestrzeń, gdzie polski oberek i chicagowski footwork znajdują wspólny język w dynamicznej, trójkowej rytmice. Staram się w niej ukazać, że synkopowana rytmika mazurka może brzmieć równie współcześnie i wyzywająco, co bity tworzone dla chicagowskich tancerzy. Kompozycja stanowić ma dźwiękowy hołd dla wspólnotowości i tanecznego ducha obu kultur. Jest próbą uchwycenia emocji, które towarzyszą zarówno tancerzom footworku, jak i uczestnikom wiejskich potańcówek – przestrzeni, gdzie muzyka i taniec stają się narzędziem wyrażania siebie.
Aby połączyć te dwa pozornie odległe światy wykorzystuję złożony specjalnie do tego celu rytmiczny wehikuł, którego sercem jest wiejski dżaz obudowany Lem-owskimi padami naszpikowanymi próbkami z TR-808ki i TR-909ki oraz innymi elektronicznymi brzmieniami.
Prawykonaniu utworu towarzyszyć będą analogowe wizualizacje wykorzystujące estetykę glitch i psychodelię tworzone na żywo przez VJ-a Copy Corpo.
Współpraca koncepcyjna – Hanna Szczęśniak (Radiowe Centrum Kultury Ludowej)
Solowa odsłona poczynań Piotra Gwadery łódzkiego mistrza perkusji pochodzącego z Kielc. Potrafi on dodać wyjątkowego, zaskakującego charakteru dowolnej muzyce. Znany jest z projektów rockowych, punkowych, eksperymentalnych, jazzowych i swobodnie improwizowanych. Od ładnych kilku lat jest również wiodącym perkusistą na ogólnopolskiej scenie wiejskiej muzyki tradycyjnej, gdzie słynie z wybitnej swobody posługiwania się rytmami trójkowymi w grze na dżazie. Gwadera jest miłośnikiem starych bębnów i blach, wielbicielem VHS-ów i wszelakich taśm magnetycznych. Jego główne zespoły to: Radical Polish Ansambl, Odpoczno, L.Stadt. Współpracował m.in. z Bernhardem Langiem, Kazuhisą Uchihashi, Stevenem Bernsteinem, Marcinem Maseckim czy Antonim Gralakiem. Piotr Gwadera jest laureatem II nagrody „za magnetyczną osobowość, wyobraźnię muzyczną i niepowtarzalne połączenie awangardy i źródeł” oraz Złotych Gęśli dla najlepszego instrumentalisty „za wirtuozowskie potraktowanie rytmów mazurkowych na nietypowym (perkusyjnym) instrumentarium” w Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia – Nowa Tradycja 2024.
(Darek Pietraszewski): VJ, Tape Jockey, organizator koncertów, promotor muzyki niezależnej i kultury kasetowej. Współprowadzi audiowizualny label kasetowy Pointless Geometry oraz łódzką klubokawiarnię Ignorantka. Współzałożyciel pierwszego w Polsce radia społecznościowego Radio Kapitał, gdzie prowadzi m.in. Przegląd polskich nowości muzycznych w audycji Świeżynka. Grywa mało normatywne sety kasetowe z pogranicza plądrofonii, słuchowiska i mixtape’u ale również klasyczne mixy, prezentujące współczesne wydawnictwa kasetowe.
Jako VJ Copy Corpo tworzy wizualizacje oparte na sprzężeniach zwrotnych analogowych mikserów video oraz materiałach pochodzących z kaset VHS. W swoich improwizowanych setach korzysta z estetyki analogowego glitchu i psychodelii opartych na strukturach kolorystycznych. W audiowizualnym projekcie z FOQL występował na takich festiwalach jak Braille Satellite, Dym, Sanatorium Dźwięku, Nadmiar, Mózg Festival, Fonomo Music & Film Festival, Rhizom, Atom czy Hamselyt. Jest też autorem grafik do plakatów oraz okładek wydawnictw kasetowych.
Zapraszamy do rezerwacji bezpłatnych wejściówek na stronie Kicket.com. Ze względu na ograniczoną pojemność sal koncertowych, liczba miejsc jest ograniczona. Do zobaczenia na KODACH!
We invite you to book your free tickets on Kicket.com. Due to the limited capacity of the concert halls, the number of seats is limited. See you at CODES!