12 Maja 2021 / Środa / 20:00
Pawilon KODY Plac przed Centrum Kultury w Lublinie
Wykonawcy:
Carola SCHAAL – performance, klarnet, kompozycja
Heinrich HORWITZ – performance / choreografia / dramaturgia
Rosa WERNECKE – live-video, projekt oświetlenia
Program:
ENCOUNTER / premiera nowej wersji
W ramach Festiwalu usłyszymy i zobaczymy solistkę idiomatycznego zespołu Decoder – Carolę Schaal w spektaklu „Encounter”. Performance wydarzy się w witrynie KODOWEGO Pawilonu umieszczonego na Placu przed Centrum Kultury w Lublinie. Poruszy on problem samotności wywołanej pandemią, potrzebą bliskości oraz egzystencjalnego lęku.
ENCOUNTER W swoim pierwszym dziele „o potrzebach” Carola Schaal i Heinrich Horwitz odważyli się podjąć próbę zakwestionowania spojrzenia publiczności. Głównym celem stało się przekroczenie czwartej ściany i możliwość dotykania się nawzajem. W czasach, gdy jest to zabronione i unikane, ciała pozostają połączone duchownie. Intelektualna walka pozwala Bonny Crude podróżować dalej, niż ciało. Podróż przez czas. Rosa Wernecke i Heinrich Horwitz pracują obecnie nad koncepcją, która pozwoli ożywić postać Amazonki. Chcą przenieść tę wojowniczą, mitologiczną postać do dnia dzisiejszego i pozwolić jej urodzić się na nowo jako cyberfeministka. Może przybierać różne formy i dawać nam siłę. Bonny Crude spotyka Amazonkę. Mity i dźwięki Amazonki. Ma z tego powstać taniec, za choreografię którego odpowiada Heinrich Horwitz. Oświetlenie zaprojektowane przez Rosę Wernecke sprawia, że przestrzeń staje się idealnym, utopijnym tłem dla podróży w czasie. Widzowie mogą oglądać wojowników z zewnątrz. W czasie 90-minutowego spektaklu okno staje się lupą, świeci jasno lub staje się na tyle ciemne, że publiczność musi podejść bardzo blisko; dwie postaci znikają w świetle i we mgle, by następnie wynurzyć się ponownie, jak dwa obrazy z ciemności. Dźwięk wydobywa się z głośników umieszczonych na szybie i jest wspomagany przez sample głosów feministek. „Encounter” [Spotkanie] zostało premierowo zaprezentowane podczas Frequenz Festival w Kilonii w październiku 2020, przy hojnym wsparciu Theaterhaus Mitte Berlin i galerii Simone Menne Kilonia.
CAROLA SCHAAL
Klarnecistka Carola Schaal urodziła się w 1982 roku w Tybindze, studiowała w Darmstadt, Düsseldorfie i Hamburgu. W 2009 roku uzyskała tytuł magistra u profesora Alexandra Bachla na Uniwersytecie Muzyki i Teatru w Hamburgu. Obecnie bierze udział w warsztatach performatywnych m.in. z Jennifer Walshe i Doris Uhlich. Szczególnie interesuje się spotkaniami nowej muzyki z pracami posiadającymi elementy performatywne. Porusza się na styku koncertu i performansu, badając granice między muzyką, instrumentem a ciałem. Jest członkiem-założycielem hamburskiego zespołu Decoder. Była stypendystką DOMS Foundation Basel, Anni Taube Foundation Hamburg, programu stypendialnego Opus XXI dla współczesnej muzyki kameralnej, ostatnio w Cité Internationale des Arts Paris i Poolhaus-Blankenese Foundation w Hamburgu. Swoją pierwszą klasę mistrzowską na klarnet poprowadziła w ramach XIV Festival Internacional de Música Contemporánea w Santiago de Chile. Od 2018 roku ściśle współpracuje z choreograf i dramaturg Heinrich Horwitz, czego wyrazem jest m.in. ich stale rozwijający się solowy projekt „Bonny Crude”. Jesienią 2020 była gościnnym artystą „MOUVOIR / Stephanie Thiersch Cologne”, kolektywu tancerzy i performerów w ramach „TANZPAKT Stadt-Land-Bund”. W projekcie „ARCHIPEL – Ein Spektakel der Vermischungen” (premiera w czerwcu 2021) autorstwa kompozytorki Brigitty Muntendorf, choreografki Stephanie Thiersch i architekta Sou Fujimoto, Carola Schaal odgrywa kluczową rolę jako performatywne ciało muzyczne.
HEINRICH HORWITZ
Heinrich Horwitz (ur. 1984*) to choreograf, reżyser i aktor* Studiowali reżyserię teatralną i choreografię w Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch Berlin i HZT Berlin. Realizowali produkcję na scenie niezależnej, w teatrach miejskich oraz współczesnej muzyce klasycznej. Ich utwory były zaproszone na Heidelberger Stückemarkt i festiwal autorski Maximierung Mensch w Trewirze. Za choreografię „Palais ideal” otrzymali nagrodę taneczno-teatralną miasta Stuttgart i Badenii-Wirtembergii. W 2017 roku wspólnie z Ballett Rossa wykonali choreografię w Operze Halle, podczas wieczoru Der Ritt der Walküren na rzecz zniesienia feminizmu. Od 2017 roku nieprzerwanie współpracują jako choreograf i dramaturg z „Decoder Ensemble” w Hamburgu oraz kompozytorami Alexandrem Schubertem, Sarah Nemtsov, Brigittą Muntendorf, Carolą Schaal i Leopoldem Hurtem. W 2018 przygotowali wieczór „Entitäten with Decoder” dla Elbphilharmonie Hamburg. Poza tym pracuje jako aktor* i performer w teatrze, filmie i telewizji. Otrzymali nagrodę Adolf-Grimme-Preis za serial telewizyjny „Bruder Esel”. Od 2016 roku współpracują z grupą performerską „The Agency”. Najnowsze prace to „Quality Time”, “Boys Space” i “Take it like a man”. Nadchodzące projekty to „Epilog: Abriss” z Andrejem Koroliovem i Ensemble Lux: “NM”, “Roses for my Funeral” z Sarah Nemtsov w Deutschlandfunk Cologne oraz “Outernational together” z Elisą Erkelenz w Radialsystem. Od 2016 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne w Schauspielschule Bühnenstudio Hamburg.
ROSA WERNECKE
Rosa Wernecke urodziła się w 1986 roku, mieszka i pracuje w Berlinie i Frankfurcie. Studiowała teatrologię stosowaną w Gießen i sztukę mediów w Kolonii. Jest współzałożycielką feministycznego kolektywu performersko-medialnego Swoosh Lieu oraz sieci Gefährliche Arbeit dla osób queer, kobiet, lesbijek, osób interpłciowych, niebinarnych i trans. Jako reżyser oświetlenia i wideo pracuje w dziedzinie performansu, tańca, instalacji i nowej muzyki, m.in. z Simone Dede Ayivi, Kathariną Pelosi, Heinrich Horwitz, Sarah Nemtsov, Rose Beermann, Ivą Sveshtarovą, LukasUnd i FuturIIKonjunktiv. W 2013 przez rok pracowała jako asystentka naukowa, specjalizując się w scenografii i dramaturgii w Instytucie Studiów Teatru, Filmu i Mediów Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem, gdzie nadzorowała projekty studiów praktycznych. Wykłada projektowanie oświetlenia i maszyn scenicznych w Instytucie Stosowanych Studiów Teatralnych w Giessen i Performance Studies w Hamburgu; prowadziła warsztaty w Stückemarkt berlińskiego Theatertreffen i Berlin Theatertreffen der Jugend. W latach 2015-2016 pracowała w dziale produkcji technicznej i wideo w Dresden Frankfurt Dance Company (dawniej: The Forsythe Company). W 2018 roku otrzymała stypendium podyplomowe „Badania artystyczne” Heskiej Akademii Teatralnej. Rok 2018 spędziła na rezydencji artystycznej w Villa Kamogawa Goethe Institute w Kioto w Japonii. Otrzymała stypendium Cultural Academy Tarabya w Stambule.
*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
*Stowarzyszenie Autorów ZaiKS jest partnerem Festiwalu.
Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i będą streamingowane na stronie internetowej: www.kody-festiwal.pl oraz w KODOWYM pawilonie (Plac przed Centrum Kultury w Lublinie)
Zapraszamy do rezerwacji bezpłatnych wejściówek na stronie Kicket.com. Ze względu na ograniczoną pojemność sal koncertowych, liczba miejsc jest ograniczona. Do zobaczenia na KODACH!
We invite you to book your free tickets on Kicket.com. Due to the limited capacity of the concert halls, the number of seats is limited. See you at CODES!