13. Festiwal Tradycji
i Awangardy Muzycznej
KODY

12-15 maja 2021

PROGRAM - VOXNOVA ITALIA: SCELSI, BYZANTIUM AND THE ALCHEMISTS

VOXNOVA ITALIA: SCELSI, BYZANTIUM AND THE ALCHEMISTS

15 Maja 2021 / Sobota / 20:00

Kościół Ewangelicko-Augsburski Świętej Trójcy w Lublinie / ul. Ewangelicka 1

Wykonawcy:

VOXNOVA ITALIA

Alessandro TAMIOZZO- tenor

Oliviero GIORGIUTTI – baryton

Nicholas ISHERWOOD – bas

 

Program:

SCELSI, BYZANTIUM AND THE ALCHEMISTS / premiera  polska

Byzantine Alleluia from the Roman Rite (8th Century AD)

Michael MAIER – 5 Fugues from AtalantaFugiens (1618)

Nicholas ISHERWOOD – Ave Praeclara

ANONIM -Bogurodzica

Veronika KRAUSAS – Regarding the Experiments of MariumProphetissima

Giacinto SCELSI – Wo Ma

Giacinto SCELSI – 3 Songs of Capricorn

Giacinto SCELSI – Le Grand Sanctuaire

Giacinto SCELSI – 3 Latin Prayers (Ave Maria, Pater Noster, Alleluia)

Pod kierunkiem Nicholasa Isherwooda, legendarnego basa–barytona znanego z występów w spektaklach Karlheinza Stokhausena, zaśpiewa w kościelnych murach zespół VOXNOVA ITALIA, prezentując program „Scelsi, Bizancjum i Alchemicy”.

SCELSI, BYZANTIUM AND THE ALCHEMISTS

(Scelsi, Bizancjum i Alchemicy)

Poczynając od otwierającego ten rytuał bizantyjskiego Alleluja, do zamykającego go „Alleluja” autorstwa Scelsiego, program przeplata elementy świata chrześcijańskiej teologii, żydowskiej tradycji i alchemii, połączone uniwersalistyczną muzyką Giacinto Scelsiego. Michael Maier był alchemikiem i kompozytorem, napisane przez niego trzygłosowe fugi mówią o dziwacznych uzdrowieniach i duchowych związkach. Veronika Krausas wykorzystała tekst autorstwa Quintan Any Wikswo przywołujący pierwszą alchemiczkę, Marię Żydówkę. Instrumentem jednoczący cały program jest japońska misa dźwiękowa, słyszalna we wszystkich częściach. „Bogurodzica” to rodzaj Ave Maria, powszechnie znana i śpiewana w Polsce. „Ave Praeclara” to tekst alchemika Alberta Wielkiego, który został napisany po śnie, w którym Dziewica Maryja wyrzucała mu, że jej nie uhonorował. Jest dedykowany Giacinto Scelsiemu i stanowi pomost do jego twórczości. Muzyka Giacinto Scelsiego ma niezwykłe różnorodną reprezentację. Wo Ma to wokalny pokaz sztucznych ogni. „Pieśni Koziorożca” to radykalny utwór łączący wokalistykę japońską z zachodnią muzyką współczesną. „Le Grand Sanctuaire” to krótki cykl dwóch dzieł chrześcijańskich, pięknych w swej prostocie. Trzy Modlitwy Łacińskie mogą przypominać chorał gregoriański, ale uważny słuchacz rozpozna obecność „diabolus in musica”, trytonu i innych muzycznych dysonanse. Trzy głosy śpiewają unisono, jak w „Bogurodzicy”, a rytuał kończy się jednością i synchronizacją.

VOXNOVA

Voxnova Italia to nowa grupa wokalna koncentrująca się na współczesnej muzyce przeznaczonej dla od jednego do ośmiu głosów, oraz jej źródeł. Jej członkowie śpiewali jako soliści na najważniejszych festiwalach i w teatrach na całym świecie. Łączą siły dla przyjemności wspólnego tworzenia muzyki kameralnej. Założony przez Nicholasa Isherwooda (bas) chór zadebiutował wykonaniem „Stimmung” Karlheinza Stockhuasena w Jacaranda w Los Angeles. Los Angeles Times napisał o nich wówczas „Te głosy mogły być aniołami”. Zespół występował ze „Stimmung” również w Bolonii, Florencji (Tempo Reale), Padwie, Rzymie (Roma Europa Festival) i June In Buffalo. Voxnova Italia 156-krotnie prezentował „In the Midst of Things” autorstwa Allory i Calzadilla (muzyka Gene Coleman) na Biennale w Wenecji 2015 oraz 40-krotnie „Blackout” Allory i Calzadilli (muzyka Davida Langa) w Maxxi w Rzymie. Chór wykonywał program złożony z renesansowych i współczesnych madrygałów w Sztokholmie oraz dla Traiettorie Parma. Wraz z kompozytorem Daniele Del Monaco wzięli udział w Ted Talk w Casercie. W ubiegłym sezonie zespół, wspólnie z Musik Fabrik, wykonał „Filiseti Mekidesi” Elliotta Sharpa na Ruhr Triennale. Grupa prezentowała muzykę Anne Korsun i Giacinto Scelsiego na koncercie zorganizowanym przez Akademię Niemiecką w Santa Maria degli Angeli w Rzymie w marcu 2019 roku.

ALESSANDRO TAMIOZZO

Śpiewak z Mediolanu, urodzony w 1983 roku. Studiował muzykologię w Cremonie we Włoszech (dyplom w 2008). Zadebiutował w 2004 roku śpiewając partię Piłata w „Pasji według św. Jana” Bacha we Florencji. Studiował u Carli Vannini, Glorii Banditelli, Jill Feldman i Danieli Uccello w Konserwatorium w Mediolanie. W Voxnova Italia śpiewa od 2015 roku, występując na Biennale Arte w Wenecji, ze „Stimmung” Karlheinza Stockhausena w Rzymie, Buffalo NY, Florencji, Padwie i Ulm. Wraz z Voxnova Italia wystąpił w „Blackout” Allory i Calzadilli.

OLIVIERO GIORGIUTTI

Swoją karierę rozpoczynał jako oboista, by następnie zdecydować się rozpocząć naukę śpiewu. W 2001 roku wygrał dwa ważne międzynarodowe konkursy: „As.Li.Co i Toti dal Monte”. W 2002 roku był laureatem Międzynarodowego Konkursu Belli w Spoleto. Występował w kilku operach we Włoszech i za granicą, m.in. w Teatro Ponchielli (Cremona), Teatro G. Donizetti (Bergamo), Teatro Nuovo Menotti (Spoleto), Opéra de Nice, Bunka Kaikan (Tokio), Teatro Regio (Turyn). Większość swojej kariery poświęcił repertuarowi sakralnemu i kameralnej muzyce wokalnej, wykonując również światowe premiery. Od 2015 roku jest członkiem Voxnova Italia.

NICHOLAS ISHERWOOD

Nicholas Isherwood zadebiutował w Covent Garden w wieku 25 lat partią Lucyfera w operze „Donnerstag aus Licht” Stockhausena. Wykonywał muzykę średniowieczną z Joelem Cohenem, muzykę barokową z Williamem Christie, muzykę romantyczną z Zubinem Mehtą, współpracował z wieloma kompozytorami i improwizował ze Stevem Lacy. Prowadził kursy mistrzowskie i wykładał w miejscach takich jak Mozarteum w Salzburgu, Harvard, CNSM w Paryżu, UdK w Berlinie i Konserwatorium w Mediolanie; ponadto, jest profesorem śpiewu w Montbéliard. Opublikował kilka artykułów oraz książkę „The Techniques of Singing for Bärenreiter Verlag”. Nagrał ponad 65 płyt dla wytwórni takich jak Harmonia Mundi, Erato, Naxos i Stockhausen Verlag. Jest dyrektorem basów i artystycznym Voxnova Italia.

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu  pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

*Stowarzyszenie Autorów ZaiKS jest partnerem Festiwalu.

Bilety

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i będą streamingowane na stronie internetowej: www.kody-festiwal.pl oraz w KODOWYM pawilonie (Plac przed Centrum Kultury w Lublinie)

Kontakt

Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin

Tel: +48 (81) 466 61 67
Fax: +48 81 466 61 64
E-mail: info@kody-festiwal.pl

Mapa

© Rozdroża 2021 ― wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności

Organizator:

Patronat:

Mecenasi:

Partner:

Media:

Skip to content