23 Listopada 2024 / Sobota / 20:00
Klasztor oo. Dominikanów w Lublinie, ul. Złota 9 (1 piętro / wejście od Placu Jerzego Giedroycia)
TAKKAK TAKKAK to nowy, ekscentryczny i pulsujący projekt pełen nieprzewidywalnych polirytmii i DIY-owych dronów. Za tym projektem stoi japoński producent Shigeru Ishihara (znany jako Scotch Rolex), mieszkający w Berlinie, oraz kompozytor i twórca instrumentów J Mo’ong Santoso Pribadi, mieszkający w Wilnie, znany jako połowa duetu Raja Kirik. Duet połączył swoją bezgraniczną pasję do rytmu, stąd ich humorystyczna, onomatopeiczna nazwa, i podjęli się zadania „hakowania” współczesnej i tradycyjnej muzyki, łącząc dźwięki klubowe o ostrym brzmieniu z zawiłymi azjatyckimi wzorcami rytmicznymi i zawodzącymi wokalami. Chociaż można usłyszeć tu wpływy z różnych stron muzycznej mapy, Ishihara i Pribadi ujmują dźwiękiem, który jest konsekwentnie niekonwencjonalny.
Ishihara w ostatnich latach obsesyjnie produkował i współpracował z innymi artystami – pracował z Shackletonem nad albumem „Three Hands of Doom” z 2024 roku, zebrał muzyków ze stajni Nyege na albumie „Tewari” z 2021 roku, a także tworzył bity dla tak różnorodnych artystów jak Duma, MC Yallah czy Aunty Razor. Z kolei Pribadi rozwijał swoje umiejętności u boku Yennu Ariendry, tworząc muzykę, która w oryginalny sposób walczy z kolonialną opresją, modernizując średniowieczne formy jawajskiego tańca. Jako twórca eksperymentalnych instrumentów, wykorzystujący głównie znalezione przedmioty i odpady, Pribadi świetnie wpisuje się w projekt Takkak Takkak, gdzie na równi z Ishiharą tworzy rytmiczne wzory wprowadzające w trans, niskie dudnienia i oszałamiające efekty, wokół których snują się zardzewiałe brzmienia strun, stuki drewnianych bloków i ksenharmoniczne dzwonki. W utworze otwierającym album (Dedemit), chropowata, zmienna perkusja wpada w wir dźwięków mosiężnych fanfar i głębokich subów, budując napięcie, aż przerywa je figlarny sygnał z automatycznej sekretarki. To wprowadzenie do kolejnego utworu (Garang), punkowej, metalicznej wibracji przypominającej gitarowe zgrzyty, z zamglonymi wokalami i giętkimi strunami otaczającymi mocne uderzenia bębnów – są tu wpływy gqom, drill i rozgrzanego techno, przekształcone w ząbkowany, rytualny szum. Ishihara przejmuje też mikrofon, mrucząc nad hałaśliwymi bitami Pribadiego i jego ręcznie robionymi instrumentami, a muzyka zmienia się, przekształcając w hybrydę gamelanu i basowych brzmień, gdzie pneumatyczne uderzenia bębnów wibrują w otoczeniu dzwoniącego metalu.
Takkak Takkak to imponująca gra równowagi; duet porusza się po swojej międzykontynentalnej palecie nie tylko z wiedzą i umiejętnościami, ale też z orzeźwiającym poczuciem humoru. Sprawia to, że ich muzyka jest tak samo zaraźliwa, jak i odważna – jest eksperymentalna, owszem, ale Pribadi i Ishihara doskonale się bawią, i nie obchodzi ich, czy się to komuś podoba czy nie.
Zapraszamy do rezerwacji bezpłatnych wejściówek na stronie Kicket.com. Ze względu na ograniczoną pojemność sal koncertowych, liczba miejsc jest ograniczona. Do zobaczenia na KODACH!
We invite you to book your free tickets on Kicket.com. Due to the limited capacity of the concert halls, the number of seats is limited. See you at CODES!