2 Września 2020 / Środa / 18:00
Sala Koncertowa Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
proMODERN – sekstet wokalny muzyki współczesnej
Marta CZARKOWSKA – sopran
Ewa PUCHALSKA – mezzosopran
Ewelina RZEZIŃSKA – mezzosopran
Aleksander REWIŃSKI – tenor
Krzysztof CHALIMONIUK – baryton
Piotr PIERON – bas
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek WRONISZEWSKI – dyrygent
Michał BEREZA – projekcja dźwięku
Beata CHWEDORZEWSKA – opieka reżyserska
Jerzy KORNOWICZ – Fantomy – performance 1 / Zamówienie Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY // PREMIERA
Krzysztof PENDERECKI – Ecloga VIII
Rafał RYTERSKI – Interludium #1
Jagoda SZMYTKA – sky-me, type-me
Rafał RYTERSKI – Interludium #2
Wojciech BLECHARZ – Comfort Zone
Jerzy KORNOWICZ – Fantomy – performance 2 / Zamówienie Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY // PREMIERA
Rafał RYTERSKI – Interludium #4
Witold LUTOSŁAWSKI – Lord Tennyson Song
Rafał RYTERSKI – Interludium #5
Zygmunt KRAUZE – Copernicus – Our Planet [Kopernik – Nasza Planeta] / Zamówienie ARTE Fundacja Kultury i Edukacji na Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY // PREMIERA
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu “Kultura w sieci”.
Współpraca: ARTE Fundacja Kultury i Edukacji, Fundacja Fabryka Dźwięku, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Niezwykła kolekcja świeżych brzmień i narracji w utworach najnowszych autorstwa Jagody Szmytki i Wojciecha Blecharza zamówionych i prezentowanych przez zespół proMODERN. Z przypomnieniem legendarnego utworu Ecloga VIII Krzysztofa Pendereckiego w nowej wersji obsady wykonawczej i wydobyciem z mroków małej wiedzy o istnieniu takiego utworu uroczej miniatury Witolda Lutosławskiego Lord Tennyson Song. Frapujące i rozszerzające pole dźwiękowe i skojarzenia kulturowe interludia Rafała Ryterskiego – to także zamówienie proMODERN. Improwizowane performance Jerzego Kornowicza i muzyków orkiestry Iuventus. I „danie główne”: premiera utworu Zygmunta Krauzego Copernicus – Our Planet. Odwołanie do indywidualnej i zbiorowej przytomności i racjonalności – przez cytaty z Mikołaja Kopernika i słów zaczerpnięte z tekstów porozumienia Paryskiego Szczytu Klimatycznego. Muzyka i myśl wobec globalnych zagrożeń dla klimatu i – to już w domyśle – innych destruktywnych działań człowieka. Kolejny ważny głos kompozytora w sprawach wspólnych.
proMODERN SEKSTET WOKALNY MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
Zespół specjalizuje się w interpretacji utworów muzyki współczesnej. Prawykonał 38 utworów przede wszystkim kompozytorów polskich. Zespół powstał w 2012 roku i od tego czasu wystąpił na wielu międzynarodowych festiwalach, na scenach większości polskich filharmonii.
proMODERN zdobył pięć nagród polskiego przemysłu muzycznego Fryderyk: w 2015 roku za swoją debiutancką płytę Where are you. Pieces from Warsaw oraz w 2018 roku za drugi krążek proMODERN shakespired, który ukazał się w grudniu 2017 roku. W 2020 roku proMODERN zdobył kolejnego Fryderyka w kategorii „Album Roku Muzyka Współczesna” za płytę Comfort zone. W 2018 roku proMODERN otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku” za kreację Stimmung K. Stockhausena podczas Festiwalu KODY w Lublinie.
POLSKA ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS IM. JERZEGO SEMKOWA
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 r. jest państwową instytucją artystyczną.
Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na artystyczny debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.
Sinfonia Iuventus współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, John Axelrod, Charles Dutoit, Nicolae Moldoveanu, Juozas Domarkas, Michaił Jurowski, Tadeusz Kozłowski. W 2018 r. Orkiestra obchodziła jubileusz dziesięciolecia działalności artystycznej, a podczas koncertu 8 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.
MAREK WRONISZEWSKI
Zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 r., początkowo jako asystent dyrygenta, następnie kierownik orkiestry.
Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski, Gabriel Chmura, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Piotr Gajewski. Współpracuje także z wieloma solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Joanna Marcinkowska.
Współpracuje z Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „za zasługi dla muzyki polskiej”.
ZYGMUNT KRAUZE
Kompozytor i pianista. Swoją twórczość dzieli na cztery kategorie: pierwsza to muzyka unistyczna inspirowana malarstwem Władysława Strzemińskiego, druga – kompozycje przestrzenne, wykonywane w specjalnie konstruowanych wnętrzach, trzecia – „muzyka o muzyce”, charakteryzująca się obecnością aluzji i cytatów, czwarta natomiast to subiektywna, głęboko ekspresyjna „muzyka powrotu do korzeni”.
Jest autorem 7 oper i ponad 100 kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych. Jako koncertujący pianista występuje na najważniejszych estradach Europy, obu Ameryk i Azji. Prowadzi kursy mistrzowskie i wykłady na uczelniach w Japonii, Korei Południowej, Chinach, USA i wielu krajach Europy.
Został odznaczony m.in. francuskim Orderem Narodowym Legii Honorowej (2007) oraz tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres (1984), a w Polsce Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2014) oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”(2010). Jest członkiem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Polskiego oraz Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnego.
JERZY KORNOWICZ
Kompozytor, pianista improwizator, pedagog, animator i działacz muzyczny, urodzony w 1959 roku w Lublinie. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie u Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego oraz w Konserwatorium Królewskim w Hadze u Louisa Andriessena.
Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny. Jego utwory ze sfery muzyki komponowanej były wykonywane w kilkudziesięciu krajach przez czołowe orkiestry, zespoły i solistów. Nagrania tych utworów ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Polskie Nagrania, Acte Préalable, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA i Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Jako kompozytor wyróżniony m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO, nominowany do nagrody Opus i nagrody Musica Nova. Inicjator powstania grupy muzyki improwizowanej Kawalerowie Błotni, z którą koncertował w wielu krajach.
Zaangażowany w tworzenie i programowanie wydarzeń muzycznych, m.in. jako komisarz Festiwalu Audio-Art w Warszawie, inicjator i koordynator cyklu koncertów „Generacje”, cyklu koncertów w szkołach warszawskich „Akademia dźwięku”, autor programu animacji muzycznej w szkołach Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie, pomysłodawca i organizator corocznych artystycznych warsztatów wolnej improwizacji pod nazwą „Ogólnopolski skup dźwięków nowych i używanych” oraz współtwórca i komisarz artystyczny Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie. W latach 2003–15 prezes Związku Kompozytorów Polskich. Inicjator rozwiązań publicznych służących społecznemu obiegowi muzyki. Współinicjator powstania Europejskiego Porozumienia Kompozytorów i Autorów w Brukseli i Stowarzyszenia Kreatywna Polska, zrzeszającego polskie środowiska twórcze i przemysły kreatywne, którego to stowarzyszenia jest prezesem.
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują wejściówki, dostępne do odbioru w kasie Centrum Kultury w Lublinie od poniedziałku do czwartku w godz. 12.00-17.00.
Zapraszamy do rezerwacji bezpłatnych wejściówek na stronie Kicket.com. Ze względu na ograniczoną pojemność sal koncertowych, liczba miejsc jest ograniczona. Do zobaczenia na KODACH!
We invite you to book your free tickets on Kicket.com. Due to the limited capacity of the concert halls, the number of seats is limited. See you at CODES!