13. Festiwal Tradycji
i Awangardy Muzycznej
KODY

12-15 maja 2021

Aktualności

XIII KODY / Słowo o Festiwalu

SŁOWO O FESTIWALU

XIII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY z hasłem PRZYWOŁYWANIE zajmuje się refleksjami i inspiracją pomiędzy formami muzyki dawnej i różnymi odmianami muzyki nowej. Współbrzmieć będą tradycje renesansu, baroku i muzyka tradycyjna. Usłyszymy improwizacje, muzykę i medytacyjną, zaangażowaną i… terapeutyczną. Zwłaszcza ta ostatnia, w trudnym, a nieraz okrutnym czasie, który teraz przeżywamy, pozwala nam „w świecie najlepszym z możliwych” przywoływać tęsknoty za trochę lepszym światem.

Mnogość wątków, tematów i poetyk sprawia, że tytułowe „przywoływania” mogą być sprowadzone do erudycyjnego popisu lub prezentacji osobliwości i dziwactw muzycznych. Mogą też być rozumiane jako katalog tematów i form, repozytorium przeoczonych wątków i skrytych lub zapomnianych motywów. Mamy nadzieję, że nasze „przywoływania” mogą być także próbami wzbudzenia nieprzewidywalnych efektów, testowaniem śmiałych pomysłów, wysyłaniem sygnałów z nadzieją na odpowiedź, poszukiwaniem nieznanych muzycznych lądów – fascynującą drogą w nieznane.

Przywoływania nieuchronnie rezonują – zarówno te skierowane w przeszłość, jak i w przestrzeń kulturową współczesności; nie trafiają w pustkę, ale na – czasem zupełnie zaskakującą – odpowiedź. Festiwalowe „przywoływania” kierujemy w bardzo różne strony: ku zapomnianym dźwiękom zaginionych kultur, ku odległym wyspom, ku intymnym splotom cielesności i dźwięków, ku wiecznym platońskim ideom. Kiedy wywołujemy muzykę z krańców naszej wyobraźni, z głębin czasu i marginesów świata, nie możemy być pewni jakie interferencje wzbudzi, jakie uśpione pokłady naszej wyobraźni uruchomi, jakie siły fantazji wyzwoli. Będą one dla nas rodzajem zaplanowanej niespodzianki, oczekiwanej z niecierpliwością, fascynacją i drżeniem.

Cały program tegorocznego festiwalu napięty jest  pomiędzy „teraz” i „kiedyś”, pomiędzy dwoma wymiarami, które są decydujące o naszym życiu, naszych wyborach i naszych antycypacjach wybiegających w czas nieznany. Nasze „bycie w świecie” zanurzone jest w przeszłości, nieustannie ją aktualizuje, reinterpretuje jej sens i wartość, a jednocześnie zachłystujemy się teraźniejszością. Ekstaza życia codziennego i ciężar dziedzictwa sprawiają, że żyjemy podwójnie, w dwóch miejscach na raz, zmagając się z naszą przeszłością i trudami codzienności równocześnie. Jesteśmy przez to rozdarci pomiędzy chwile obecną, a czas miniony. Nigdy nie jesteśmy „tu i teraz”, nigdy „u siebie”. Nasze „my” nieustannie rozmawia z „my” sprzed lat i wieków – złorzeczy, sprzecza się, ale także czasami przywołuje z nostalgią. Przywołujemy nasze „lepsze ja” z przeszłości, aby odnaleźć się na nowo w rozedrganym „teraz”. Innym razem harmonie sprzed lat rezonują w nas jak nowe. Dzisiejszą złożoność, różnorodność i niejednoznaczność odnajdujemy także w przeszłości. Tych napięć doświadczycie Państwo na Festiwalu KODY w wyjątkowym stężeniu.

Na początek Festiwalu usłyszymy koncert, niczym motto Festiwalu, przywołujący figurę rajskiej arkadii – „Pieśni miłosne puszczy zielonej” z Kurpiów. Jednak nie tylko pastoralną słodycz, ale też rozterki, gorycz i ból wyśpiewa Adam STRUG. Za jego sprawą archaiczne kurpiowskie pieśni przeniosą ludzkie emocje ponad odległościami geograficznymi, różnicami kulturowymi i upływem czasu.

W witrynie kontenera na placu Centrum Kultury w Lublinie usłyszymy i zobaczymy: śpiewaczkę, performerkę i improwizatorkę, solistkę idiomatycznego zespołu Decoder – Carolę SCHAAL. W spektaklu Encounter brawurowo łączy ona konwencje muzyczne i kulturowe skojarzenia. Spektakl trójki multimedialnych artystów z Niemiec (SCHAAL, HORWITZ,WERNECKE) z pamięci kultury wywołuje mit o Amazonkach, który przepoczwarzy się w opowieść o współczesnej cyberfeministce. Okno stało się lupą, w której oglądamy wojowniczkę. Czas zastyga w oknach niczym postacie w obrazach Edwarda HOPPERA. Ale tym razem ruszy…

Każdego z pierwszych kolejnych trzech dni tegorocznych KODÓW będziemy koić emocje i sponiewierane nerwy wydarzeniami w ramach „Pasma snu”. Najpierw muzyką Mortona FELDMANA, następnego dnia  Henryka Mikołaja GÓRECKIEGO, na koniec medytacyjnego tryptyku, w piątek – utworem inspirowanym sygnałami łowieckimi. Zwykle wzywają one do myśliwskiego czynu. Kolektywnie napisany utwór JAGD odwraca nasz sposób spostrzegania świata. Powstał z wyobrażonej perspektywy zwierząt, z której myśliwskie sygnały anonsują śmierć.

Gośka ISPHORDING przedstawi najnowsze utwory na klawesyn, z bardzo ważnym udziałem elektroniki, napisane specjalnie dla niej. Klawesyn – instrument osadzony głęboko w historii, przeszczepi w nasze czasy, śmiałe i gęste koncentraty nowej muzyki. Trudno o bardziej wyraziste spotkanie tradycji i awangardy.

Flecistka i kreatorka wielu przedsięwzięć muzycznych Ania KARPOWICZ, po zeszłorocznej premierze internetowej na Festiwalu Sacrum-Profanum, zaprezentuje na Festiwalu KODY sceniczną premierę feministycznego projektu TOVA. W utworach stworzonych przez cztery młode polskie kompozytorki wybrzmiewa wielowymiarowe doświadczanie kobiecości. Społeczne rytuały splatają się z krzykami rozpaczy, potrzebą bliskości, kultem ciała. Artystycznie spiętrzona codzienność sprawia, że obcujemy z  muzyką pisaną życiem.

Małgorzata WALENTYNOWICZ wystąpi w fascynującym cyklu miniatur na fortepian i magnetofon. (Kto pamięta jeszcze to urządzenie?) Miniatury stworzone przez Luca FERRARI’ego składają się w mądry traktat o rzeczach drobnych. Uzupełniają go ilustracje Jakuba BABCZYŃSKIEGO, przygotowane specjalnie na nasz Festiwal. W premierowym utworze Krzysztofa WOŁKA doświadczymy mocy dźwięków – rozległe płaszczyzny dźwięków fortepianu przenikną się z dźwiękami wyrafinowanej technologicznie elektroniki.

Muzyczna alchemia grupy wokalnej VOXNOVA ITALIA nie jest jedynie metaforą, ale wprost odwołuje się do alchemicznych korzeni naszej wyobraźni, do spekulacji alchemicznych w sztuce, literaturze i nauce. Historia wyobraźni alchemicznej „opowiedziana” zastała muzyką i tekstami twórców zarówno sprzed wieków, a w przypadku Giacinto SCELSIEGO, którego niektórzy widzą jako kreatora „nowego średniowiecza”, sprzed kilku dekad.

To muzyka tradycyjna wieńczy każdego roku nasz festiwal i stanowi jego emblematyczną kotwicę. W tym roku, znany z włączania muzyki ludowej we współczesność – RADICAL POLISH ANSAMBL – zaprezentuje zestawy tańców stworzonych przez mistrzów ludowych skrzypiec  z kilku regionów Polski. Noc Tradycji przywoła być może ducha radosnej zabawy, o której zapomnieliśmy już trochę,  pogrążeni w pandemicznej smucie.

Dobre energie „przyzywamy, zaklinamy”!

 

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu  pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

*Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Kontakt

Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin

Tel: +48 (81) 466 61 67
Fax: +48 81 466 61 64
E-mail: info@kody-festiwal.pl

Mapa

© Rozdroża 2021 ― wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności

Organizator:

Patronat:

Mecenasi:

Partner:

Media:

Skip to content